Han er lige min type!

Jeg tager tråden op fra sidste indlæg om typevalg, og har tænkt lidt videre på sagen.

Lad os nu antage, at lille Iben har en meget fraværende, tavs og indelukket far, og en mor, der med en mine af “jeg ofrer mig” for børn og mand manipulerer sig til opmærksomhed og magt i familien. Dysfunktionelt mønster, om noget. Mor er en lille, slank dame, lidt drengeagtig i sin påklædning, men meget feminin i sin fremtoning. Far er stor, robust og kraftfuld, maskulin i både fysiske og mentale træk. Lille Iben har en mor, der egentlig helst vil være i fred og som aldrig “bonder” med Iben. Hun lærer sin datter, at kvinder bøjer sig, retter sig efter manden, og at mænd ikke er til at stole på, de skal styres og kontrolleres. Ibens far lærer hende, at kvinder ikke er lige så meget værd som mænd, de hører til i køkkenet og soveværelset. Ses, men ikke høres. Kvinder er til for mænd, de skal servicere, være søde, opofrende, smukke og blide som lam.

 Iben er nu lettere forvirret. Hun går igennem en ødipal fase, hvor hun nok forguder sin far, men kontakt med ham får hun aldrig. Der kommer ikke anerkendelse til hende, fordi hun er lille, dejlige, skønne Iben. Kun når hun er på en bestemt måde, får hun opmærksomhed og kærlighed. Ibens mor bekæmper de følelsesudbrud, Iben naturligt kommer med, når hun bliver vred, sur, gal, alle de “negative” følelser, som kvinder i Ibens familie ikke må vise. Disse udbrud betyder øjeblikkelig skæld ud, og tab af kærlighed og omsorg. Iben lærer, hun er forkert, hvis hun er på en bestemt måde.

Til trods for denne udvikling bliver Iben en stærk, selvstændig kvinde, der ved, hvad hun vil. Hun prøver af al magt at få sin fars opmærksomhed hele livet igennem ved at vælge mænd, som er fraværende, tavse og indelukkede. Fysisk vælger hun også mænd, der ligner far. Er Iben nu tvunget til at blive ved med at vælge den samme type mand, eller falder hun igen for en mand, der fysisk ligner far mere end den psykiske side af ham ? Vil hun, selvom hendes valg skulle falde på en slank, benet udgave af far, så senere vælge en fysisk model, der ligner ham….. oder wie ? Vil hun altid føle sig tiltrukket af fysisk store, stærke, maskuline mænd, tavse, indelukkede, fraværende… ? Eller vil hun kunne falde for en udadvendt, lidt brovtende, fremfusende type, som fysisk er på højde med hende selv og rødhåret ?

 Jeg tror det ikke. Jeg tror Iben vælger en mand, der psykisk har den sammensætnig, hun er kodet til at vælge, fordi sådan var far. Jeg tror også, hun fysisk set vil vælge en mand, der ligner ham. Der er større sandsynlighed for, hun igennem livet vil være tiltrukket af mænd, der fysisk ligner far, ved første øjekast, for så at screene dem for den psykiske kodning, der gør, at lige netop ham, hun har set sig lun på, er den “rigtige” for hende. Og jeg tror også, lille Søren vil vælge en kvinde, der har den psykiske kodning mor havde, og ligeså primært vælge en kvinde, der fysisk ligner hende. Eller, som Iben, flytte blikket mange gange efter kvinder, der fysisk set “ligner” mor.

Altså. Jeg vil falde for en mand, der ligner min far i psykisk sammensætning og i fysiske træk. Min mand vil vælge ligeså. En kvinde, der ligner mor.

 …. men vi ligner ikke hinandens mor eller far, min mand og jeg … de fysiske træk er helt anderledes. Så holder min teori jo ikke. Vi er nummeret udenfor rækken. Jeg kan dog konstatere, at min mand stadig synes, de rødblonde, små og feminine er interessante (han er ret betaget af blandt andet Hellen Mirren, Shakira,Kate Blanchet og Madonna ) frem for den mørkhårede, som jeg er. Og jeg kan konstatere, at en mand med en stor, fysisk og meget maskulin fremtoning stadig er noget, der fanger mit øje (skuespillerne Russel Crowe, Bruce Willis og Nikolas Cage er jeg helt vild med, men jeg kan også falde i svime over Johnny Depp….).

Et andet spørgsmål, som så trænger sig på er, om den psykiske kodning i sidst ende gør, at vi vælger hinanden fra til fordel for det, der falder os naturligt at synes om. Mors eller fars statur ? Eller betyder den psykiske kodning mere end den fysiske, når det endelige valg skal træffes ?

Skriv et svar

