Diskriminerende hets mod tykke mennesker….

Jeg kæmper med min vægt… og har så selvfølgelig meldt mig til at modtage en del nyhedsbreve om slankeopskrifter etc. Et af disse er fra www.slankedoktor.dk ….

For at anskueliggøre, hvilken krumme af mine grovboller, jeg fik i den gale hals, da jeg læste det her, vil jeg indsætte hele artiklen … for magen til DISKRIMINERENDE ÆVL skal man godt nok lede længe efter.

OVERVÆGT SMITTER ….

Ifølge Louis J. Aronne, ekspert i fedme og kost, er fedme en social epidemi, der kan være smitsom. Hvis man har overvægtige i ens nærmeste omgangskreds, forøges risikoen for selv at blive overvægtig med 50%. Hvis ens søskende tager på, forøges risikoen med 40%.

Forklaringen ligger i, at en persons adfærdsmønstre påvirkes af den nærmeste omgangskreds og dermed også deres spisevaner. Derudover kan ens opfattelse af, hvad der er normalt og socialt acceptabelt, blive påvirket. Med andre ord, desto ikke bare større men også tungere din omgangskreds er, desto mere udsat er du. Dette betyder dog ikke, at du skal vælge dine venner fra. Tvært imod. Det gælder blot om at være opmærksom på, hvor store portioner du spiser og at du forbliver aktiv, så du ikke tager de dårlige vaner til dig.

 Kilde … thatsfit.com

 

Alene overskriften … overvægt smitter…. foreslår jo, at fedme er nogen sygeligt, nogen, man kan blive smittet af, ligesom en forkølelse, og at det ikke er “normalt” og “socialt acceptabelt” at være tyk, overvægtig eller på anden måde større end end størrelse 36. Alene det at skrive, at man da ikke skal opgive sin tykke venner …. bare det, at forfatteren af artiklen kan få sig selv til at skrive det, får mine hårrødder til at rejse sig over hele min STORE KROP  ….

Hvis det ikke er direkte diskrimination af mennesker BLOT PÅ GRUND AF DERES KROPSSTØRRELSE, så ved jeg ikke hvad det er….  Jeg er dybt, dybt rystet over det her, og kan kun fraråde alle, der seriøst ønsker at slanke sig om IKKE at benytte dette site, det er dybt useriøst og diskriminerende.

Jeg må sande, hvad jeg læste på et site for en rum tid siden …. FAT IS THE NEW BLACK !

 

7 thoughts on “Diskriminerende hets mod tykke mennesker….

  1. Jeg har gode runde hofter og en blød ryg. Jeg har tabt mig 8 kilo ved at tænke tynd i alt hvad jeg gør. Jeg tænker tynd og let og spiser portioner der er en lille bitte smule mindre end normalt, og nøjes med et lille stykke chokolade i stedet for hele pladen. Men det er også alt. Ingen ekstra motion eller anden fikumdik! Jeg taber mig stadig, for jeg er jo tynd …

  2. Det lyder som en god ide, du har fundet der, Irene .. den virker jo godt for dig … jeg tror, den mentale del er den mest virksomme… 😉

  3. Ja, det er da godt nok det værste ævl, jeg længe har læst!Hvis det skulle holde vand, skulle jeg ikke være det her lille nips på under 50 kilo, jeg nu engang er. Min stedsøn kæmpede hele sin barndom mod overvægt, uden at jeg blev tykkere af det. Min mor er lettere overvægtig – medicinbivirkninger – det får heller ikke mig til at tage på.

    Venskabet med dig, Ann-Charlotte – og andre BBW i mín omgangskreds har sjovt nok heller ikke fået mit BMI til at ændre sig nævneværdigt.

    Det eneste, jeg køber, er at overvægtige forældre ofte gør deres børn overvægtige – fordi det er de grundlæggende spisevaner i hjemmet, der er noget galt med.

    Jeg bliver også irriteret, når der snakkes om en fedmeepidemi. Mig bekendt kan man altså kun tale om epidemi ved sygdomme, der smitter… Går det over landegrænser kaldes det en pandemi. Men overvægt smitter ikke – den kan bare være – bogstavelig talt – tung at kæmpe mod.

  4. Du har ret, det er da helt igennem noget diskriminerende sludder. Mange af mine veninder er med årene blevet mindre – ikke større. Så jeg tror ikke at jeg har haft nogen indflydelse på deres vægt!
    Jeg tror da at det er rigtig nok, at der er mange familier, hvor der er flere overvægtige. Men det er jo typisk fordi en hel familie ER overvægtige og hele tiden har været det – ikke fordi de smitter hinanden en efter en og bliver overvægtige.
    Men jeg tror altså heller ikke den der artikel og dens nedladende holdning er med til at gøre det nemmere for overvægtige. Hvis alle voervægtige marginaliseres og udråbes til ulækre og viljeløse, så vil det da kun gå opad med vægten.

  5. Hej der M06

    Det er lige netop det der sker … den offentlige holdning til kroppen er jo nærmest anorektisk, og det er ikke sundt for selvopfattelsen, når man ikke KAN veje 70 kilo uanset, hvad man så gør ..

    Ja .. jeg kan ikke da .. jeg har ikke vejet det siden før jeg blev gravid med min søn … der er mere end 20 år siden …

    Ærlig talt … jeg vil og kan og gider ikke mere .. jeg er træt af al den kontrol, jeg skal have over, hvad jeg må spise og hvad jeg ikke må .. det er dræbende. For alt .

    Så nu har jeg bestemt, at jeg vil prøve at lægge det lidt fra mig … lidt over til Ham, måske .. for at få lidt hjælp til at lære at holde mere af mig selv.

  6. Jeg synes også det er bedre at lægge tanken om at du SKAL tabe dig lidt væk. Det er jo heller ikke naturligt at man hele tiden skal være besat af, hvad man spiser. Og så er det også godt nok at tage lidt tid til at elske sig selv som man er!

  7. Oh Yes, Sista… så nu vil jeg nyde livet i stedet for at bekymre mig om, hvad jeg vejer .. elske min mand og mig selv .. det er der udelt mere sjov og glæde i… 😉

Skriv et svar

