Handicappede omsorgssvigtes

min søns bosted har man en pædagogkultur, der gør, at man ikke ønsker at samarbejde med forældrene. Vi ses som irriterende faktorer, der forstyrrer deres vante rutiner, og stiller krav om deltagelse, faglighed, det, de er uddannede til, men af en eller anden grund ikke ønsker at lave. Forslag om forandringer, forbedringer, anderledes metoder, der på et splitsekund kunne bedre min søns hverdag betragteligt, modtages simpelthen ikke – der er ikke et eneste gran af selvindsigt eller vilje til at arbejde anderledes.

Det pædagogiske personale påberåber sig 2 ting. Det ene er råd og vejldning, det andet er ;”Det beboernes hjem, så vi skal ikke blande os.”

Derfor ikke alene svigtes de handicappede beboere, de omsorgssvigtes ! Af systemet, et system, vi forældre sætter vores lid til tager over i det øjeblik, vi ikke længere kan eller skal passe vore poder.. hver dag…, fordi de nu er voksne og har krav på og ret til et ordenligt voksenliv…… Af det personale, der er sat til at varetage den daglige funktion som omsorgsgivere og “ansvarlige voksne”, fordi denne målgruppe på grund af forskellige handicaps ikke selv er i stand til at strukturere og styre deres dagligdag. De omsorgssvigtes, fordi der forlanges alt, alt for meget af dem i forhold til det, de er i stand til at yde – på grund af deres handicap.

Det værste for mig er at se, at min søn i den grad mistrives. Han prøver og prøver på at leve op til nogle krav ikke engang min “normale bonussøn” er i stand til at efterleve. Det skaber utryghed, stress, og lavt selvværd, fordi han ganske enkelt ikke bliver hjulpet i de situationer, hvor han på grund af sit handicap ikke magter at klare tingene selv …

Det er beskæmmende … hjerteskærende, som Heidi skrev i en kommentar til mig, næsten så meget, at man som forælder ikke aner sine levende råd længere. Det er som at slå i en dyne lavet af mursten. På ydersiden ser den blød og dejlig ud, og når man ramme den, slås man omgående i gulvet med fare for både hjernerystelse og det, der er værre…. !

Heldigvis har jeg mødt dygtige pædagoger, lærere og psykologer, der alle var dedikerede til deres arbejde og holdt af de unge mennsker, de havde med at gøre – ellers tror jeg nok, jeg hurtigt kunne finde mine fordomme om “pæda-køer” frem…

2 thoughts on “Handicappede omsorgssvigtes

  1. Hej Dig.. og mange 1000 tak 🙂 det gør mig da rigtig glad.. Jeg skal nok finde ud af at videregive staffetten i løbet af ugen…

Skriv et svar

