En ganske særlig bustur..

For et stykke tid siden tog jeg med bus ud til min gamle svigerfar, som bor 15 km udenfor Vejle. Vi skulle i en anden anledning låne hans bil, og jeg havde aftalt at hente den ude hos ham for siden at besøge en veninde i Vejle om aftenen. Så kunne det hele ligesom flaske sig sådan.

Da jeg havde fundet holdepladsen, sad jeg lidt og ventede på bussen skulle ankomme. Jeg var lidt tidligt på den med toget fra Horsens, men det var ok, lidt ventetid er somme tider det bedste at satse på, når både DSB og den lokale bustrafik skal passe sammen 😉

Den venlige busdame var en stor, frodig kvinde med langt og krøllet hår. Venlige øjne og med en stille og rolig attitude, som signalerede varme og fasthed på een gang. God, jydsk kvindelighed, tænkte jeg ved mig selv.. dejligt at se…

busJeg var steget på bussen, havde sat mig på forsædet og småsnakkede med busse-damen. Hun bestemte sig for at gå ud og ryge en stille smøg, da det ikke helt var tid til afgang. En ung dame ankom i lettere skarpt trav og spurgte, om hendes veninde var kommet. Det var hun ikke. Den unge dames mobiltelefon ringede kort efter, og det viste sig at være veninden… hun var forsinket, havde været til begravelse, og den var trukket lidt ud …

Jamen, du skal skynde dig, for bussen kører lige om 1 minut, sagde den unge pige efterfulgt af snakkelyde fra veninden i telefonen…Den unge pige vender sig om mod bus-damen og spørger om vi kører nu … Ahhh.. mon ikke vi kan vente lidt, hvor er din veninde henne ? Mere snak frem og tilbage, og busse-damen bestemmer sig for at vente de ekstra par minutter, den unge dame måtte være forsinket .. ellers skulle hun vente i yderligere en time før den næste afgang…

Under denne seance finder en anden passager, en ældre dame,  ud af, at hun har glemt sin taske i afgangshalen. Hun spørger busse-damen, om hun kan nå at hente den, og svaret er ” Ja da, vi venter jo alligevel på den unge dames veninde, så løb du bare”. Den ældre dame når både at hente taske og komme tilbage, før vi ser en forpustet og stor-løbende ung dame komme spænende og springe på bussen…

Veninden driller hende, og siger hun skal sige undskyld til alle passagererne, fordi de nu er forsinkede.. hun bliver lidt rundt på gulvet, men ser rundt på glade smil og latter, hvorefter hun dasker til sin veninde og siger hun skal holde op med sit pjat… 😀

.. Vi sætter i gang og kører stille og roligt derudaf. I en lille landsby midt mellem Vejle og der, hvor min svigerfar bor, venter en farmor med sine 3 børnebørn, alle drenge. Den ældste skal med bussen hjem, han har fået penge af farmor, men ikke nok til at købe det 10-turs kort, han har brug for. Jamen, løb du bare hen og hent pengene i bilen, siger busse-damen til farmor, som skyndsomt forlader barnebarnet og hans lillebror i bussen. Bilen står parkeret 10 meter fra busstoppet, så det er ingen sag at hente pengene.. Mens farmor roder rundt i bilen, spøger lillebror om bus-damen tager dankort … Det gør hun ikke, men det var da en fin løsning, synes den lille fyr, som nok højst har været 6 år gammel …..

Farmor kommer med de resterende penge, knægten får sit buskort, lillebror bliver løftet ud af bussen af farmor, og vi triller stille og roligt derudaf igen. Med en glad og venlig busse-dame, som den dag fik en masse menneskers liv til at glide lidt letttere qua sin venlige og hjælpsomme facon, selvom vi blev forsinkede .. for det betød i sidste ende ingenting sammenlignet med de glade mennesker, hun havde i sin bus …

Se .. det er en tur, jeg aldrig glemmer …. og ikke lig den, jeg læste hos TC om de kvaler, de arme fynboer har med deres bus-ruter .. og busse-mænd…

10 thoughts on “En ganske særlig bustur..

  1. Tsk, her i København skal man være heldig hvis chaufføren overhovedet gider kigge på en, og der er da ikke noget der hedder at vente på folk. Er fandme mange gange blevet smidt ud af bussen, blevet råbt af, fået arme i klemme i døre, blevet dobbeltjekket for billet, ikke kommet af ved mit stoppested fordi de ikke har set jeg har trykket stop… Det er et helt andet tempo her. Og derfor tager jeg altid cyklen – når den ikke er blevet stjålet.

  2. Uha.. det er jo nærmest grotesk det du fortæller… tænk sig, at vi er nået dertil, hvor vi ikke kan behandle hinanden ordenligt.. Næ du, flyt til Jylland… 🙂 Det gjorde jeg og jeg har ikke fortrudt et øjeblik.. der er altså en anden måde at leve på her .. at være menneske på..

  3. Never ever, jeg er storbymenneske. København er for lille til mig. Flytter til New York næste år. Desværre kun midlertidigt 😉

  4. Tak for den dejlige historie – ja de findes, de kære mennesker ude de danske land, som måske ikke har de store stillinger, men som gør en forskel – den anden dag tog jeg syg hjem med toget og skulle da lige ha en gajol at smøre halsen på… men da jeg havde udvalgt mig min pakke gajol, viste det sig, at togstewarden ikke kunne tage dankort den dag… hvad har du af mønter, spurgte manden, ingen måtte jeg erklære… jamen så tager du den bare, dagde han med et venligt smil, vi ses nok en anden dag, så kan du betale den der…

  5. Det er er jo sådan, vi kommer overens, som mennesker, ikke.. Som de eksempler vi nævner, du med den rare dsb-mand, jeg med busse-damen, og der er nok masser af andre eksempler derude i landet.. vi skal huske dem, for en lille smule venlighed, det koster ingenting.. intet.. det skaber tvært imod mere venlighed og glæde… 🙂

  6. tænk lige på hvor mange folk kommer i gennem en bus. jeg vil sige de fleste buschauffører er nok glade når de møder på sit arbejde men husk passagererne kan også være med til at chaufføren er surer.

  7. Hejsa,

    ville bare lige spørge, hvor du har det fine billede af den smilende bus fra? Den ville nemlig passe perfekt til min facebook-gruppe for os, der er glade for vores buschauffører fra MT – men jeg ville ikke bare stjæle det.

    Mvh

Skriv et svar

