Det eksistentielle håb ..

Ud fra sætningen “If this is as god as it gets” som den gode Jack Nicholson ymter i en gruppesession fra filmen af samme navn, vil jeg klart definere min sindstilsenglea1tand som en eksistentiel krise-rejse, der ikke kun er en psykologisk krise, den stikker dybere .. Det er nærmest en spirituel/religiøs sindsbevægelse.

Det handler for mig om udsagnet :

“hvis det her er sådan, mit liv skal være, hvis det er så godt som det kan blive, og det bliver ikke bedre .. måske kun værre … så  gider jeg ikke mere … ! Så kan det være nok … jeg har kæmpet og kæmpet … hele livet .. og hvis jeg skal have det sådan her, så kan det f. være lige meget”

Det er ikke kun vreden og sorgen .. det er også en dyb fornemmelse af afmagt .. af magtesløshed. At lige meget,  hvad jeg har gjort og gør, og kan gøre, og skal gøre .. vil gøre,  så bliver det aldrig anderledes.. det bliver aldrig bedre … aldrig.. Jeg kan ikke gøre andet end som manden på billedet. Gå på knæ og bede … !

Håbet. Det håb, som bæres af troen på fremtiden, det har jeg meget, meget svært ved at finde lige for tiden. Det er som om jeg føler Gud har forladt mig .. som om min Højere Magt har givet mig så mange sygdomme, smerter, og problemer med diverse instanser, at jeg ikke aner, hvor jeg skal tage fat og hvor jeg skal slutte. Jeg troede det var ovre .. og så kommer det som en boomerang i nakken på mig … alt det, jeg ikke har fået gjort .. ikke forhold mig til … ikke set, hørt ..

De åndelige skader … skaderne på mig selv .. og på andre … de har ført mig til en tilstand af magtesløshed. Jeg kan ikke handle på noget af det, når jeg handler, så gør det bare endnu mere ondt, jeg får endnu mere feber …

Hvis det handler om at finde meningen med det her liv .. at der er noget, der er større, som hjælper mig .. så vil jeg rigtig gerne vide, hvad Han har til mig nu … for jeg har sådan brug for at vide, at det er godt .. at jeg kan tage troen i ed og finde håbets lys igen…

2 thoughts on “Det eksistentielle håb ..

Skriv et svar

