Jule-Knas

n819767862_636347_6927Det med julefester og julehjerter, familiehygge og så meget andet godt, der hører julen til, det frembringer minder om barndommens jul, og især sætter det den jul, jeg nu fejrer som voksen i relief til den, jeg fejrede som barn.

Et begreb, som har spøgt meget i min dag, er ligegyldighed. Nu har jeg aldrig lagt skjul på, at jeg kommer fra en dysfunktionel familie, men vi kunne dog noget, når det var jul .. og det var at hygge igennem, lave sjov, give hinanden gaver og opmærksomhed, som der måske ikke var så meget af hen over året … eller netop meget af, men ikke den slags, man ønskede sig. Men een ting var helt sikkert … vi var aldrig ligegyldige for hinanden ….

Jeg er nu som gift kvinde trådt ind i en familie, som selvfølgelig har deres ritualer, mønstre, handlemåder og sære vaner, nøjagtig som min egen … men hvor min familie synes at have en tendens til overinvolvering, har min mands en klar tendens til underinvolvering, grænsende til…. ligegyldighed.

Ligegyldighed – det engelske ord for samme, har i min lille ordbog faktisk 3 betydninger: Nemlig uden betydning: unimportant …. uinteressant: indifferent …. og sjusket: careless

Min gamle far sagde engang noget meget klogt…………………………………

Ja, det sker, han har faktisk sine øjeblikke, den gamle Sunshine

Han sagde, at det værste, man kunne være overfor et andet menneske, var ligegyldig. For så betød vedkommende jo intet for een. Jeg må sande min gamle fars ord i disse dage. For der er ikke noget, der gør mig så ked af det, vred og rasende, som at mærke ligegyldighed hos mennesker. Så står jeg der, med hænderne ned ad siden, og kan ikke andet end mærke knuden i maven blive endnu større, og tårerne kommer kravlende op i øjnene…

Ligegyldigheden, som jeg ser den, giver sig ofte udslag i underinvolvering i hinandens liv ud fra en eller andet mærkelig betragtning om, at man ikke vil blande sig eller kontrollere…. Min oplevelse af begrebet fortæller mig noget om det første – at være uden betydning – og i familiemæssige sammenhænge, at være det oversete barn. At være det barn, der ikke blev lagt mærke til, som var i vejen, til besvær, og som fik lov at passe sig selv, for det var det nemmeste for forældrene, som ikke evnede følelsesmæssig og fysisk nærhed…

Den næste den af betydningen ligegyldig – nemlig uinteressant, giver mig endnu mere følelsesmæssig gåsehud, for det betyder jo i al sin grumme enkelthed, at man ikke kun er uden betydning  …. man er også uinteressant for det andet menneske. Det andet menneske synes ikke, han eller hun vil bruge tid på at tage sig af og interessere sig for den andens gøren og laden, for så skal man til at bruge tid og kræfter, involvere sig, og det vil man ikke … Selvfølgelig udelukker det ene ikke det andet, og i min verden er de ofte samtidige. Er man uden betydning, så er man ofte også uinteressant i den andens øjne.

Det  var dagens tanker fra Fruen, på denne dagen før Vinter Solhverv, og ikke mange dage fra jul og det nye års komme… Vi gør lige lidt rent i sjælen, så der kan blive plads til ny viden om os selv  ….

May The Lord Bless You And Keep You Safe…

Skriv et svar

