Julehygge

ho-buttonSå holdt vi juleaften hos svigerinden, sammen med gamle svigerfar og begge drengene… Ingen overraskelser, alt forløb i vanligt jydsk tempo…

Svigerinden ønskede ingen hjælp med maden, juletræet var pyntet, bordet var dækket i løbet af 10 minutter, og gaverne skulle ikke alle ligge under træet, så var der ingen plads til at gå rundt om det ….

Maden var helt almindelig and, (fik andebryst), hvide og brunede kartofler, rødkålssalat (min sukkerfrie udgave) og sovs efterfulgt af den traditionelle ris a la mande, med kirsebærsovs. Jeg fik min egen udgave, stivkogt risengrød kogt på vand med mandler og rosiner med hermesetas i … og mandelgave..

Alle gaver blev revet op i løbet af 15 minutter, og så var det hele overstået…… Julen fees lige ud i skraldesækken, og vi sad så der på spisestuestolene, som vi havde siddet på siden kl. 14.30, da vi kom, fordi kirken var så stopfuld af vanekirkegængere, at der ikke var plads til os.. og svigerinden har kun een sofa, som står oppe på 3. sal. Der sad drengene… og svigerfar…

Det skal i al retfærdighed siges, at det julehyggelige, jeg oplevede, var at se Disney Show med drengene. Bonussønnen og jeg sad og fældede en nostalgisk  tåre over svundne barndomsminder, så alt var i den skønneste jule-uorden.

Svigerinden prøvede jo bare at være gæstfri og sød … men hvor jeg dog savnede “min jul” … “min mors og min egen mad” …. “vores måde at pakke gaver op på, hvor vi skiftes og ser, hvad den anden får” ….. “vores måde at grine og holde sjov” …… (nej, jeg kan ikke lide at være sat uden for indflydelse og “kontrol” og jeg bryder mig ikke om at lave om på traditionerne).

Da vi kørte hjem, punkterede vi…. Der holdt en taxa i vejen ud for en vejting i en lille by nord for Horsens, og jeg måtte køre over en kant (en alm. fortovskantstørrelse).. Der røg dækket så… Dansk Autohjælp kom og skiftede dækket, som vi ikke havde en kinamands chance for at få af, det var skruet fast med trykluft… sagde den venlige mand, som kom ret hurtigt, trods alt…. Tak for det, autohjælps-mand.. du redede det, der var tilbage af min jul…

Det var en meget træt og øm-i-røven-og-sjælen fru Kjeldsen, som kom hjem julenat kl. lidt over midnat….

Denne jul mente begge drengene de ville huske som “julen, der punkterede”

PS:….. fik jeg sagt, at vi har talt rigtig meget om “familie- og juletraditioner” de sidste par dage😉

9 thoughts on “Julehygge

  1. Jeg sender dig lige et ordentligt (((((((((((((knus))))))))))) og en lille bid af min egen maerkvaerdige, men traditionelle, jul bliver sendt paa en lille boelge ned ad Themsen, op over Nordsoeen lige over til dig.

  2. skvulp … og vel modtaget er din dejlige julehilsen… Jeg husker jo lidt om den angelsaksiske juletradition fra juleferier og bopæl i det engelske (jeg har været gift med een..) ..

    Hvordan “overlever” du julen med andre juletraditioner, mad, etc ?

  3. Aller kæreste quinde …se det som det var sgu sidste gang
    at det blev sådan for dig næste gang vælger du af hjertet ..
    symptomatisk at julen ligefrem punkterer under fødderne under jer !

    kærlige hilsener og kys

    en der præcis ved hvad du som taler om
    knus B

  4. Sikke en juleaften – Jeg håber du fik julefreden på en anden måde. Julen er følsom…

    Jeg gjorde op med juleræset for flere år siden – Jeg holder juleaften i min kirke, hvilket er blevet mit julelod…

    Kærlig hilsen
    Lars

  5. Kæreste Bolette…. heldigvis fik vi prøvet, hvordan det IKKE skal være. Næste år, så bliver det en helt anden snak.. en helt, helt anden, tro mig😉

    Kære Lars
    Ja, jeg ville have givet hvad som helst for at fejre jul i kirken… hvad som helst. Men man går jo lidt på kompromis i et ægteskab, og jeg gav mig for min mands skyld…..🙂

  6. Sikke da noget med den bil, men det endte jo heldigvis godt, og mon ikke du senere vil kunne huske netop denne jul, fordi den blev lidt anderledes.🙂

  7. Kære AC

    selvom jeg ikke er noget stort julemenneske, og ej heller har særlige juletraditioner, som jeg ikke kan leve foruden, ved jeg alligevel, hvordan du har haft det juleaften. Glæd dig til din egen jul til næste år🙂

    Julen hos mig i år var også anderledes. Min mor, som er tæt på at give op over for kræften, lå det meste af tiden på sofaen og kæmpede for at opretholde et minimum af tilstedeværelse. Og jeg kæmper med hende, det bedste jeg kan.

    Kh og det bedst ønsker for det nye år
    Karla

  8. Kære SuperKarla

    Hjertelig velkommen her på mine nye sider… og glædelig jul til dig og din familie, selvom det ikke må være let med din mors sygdom. Slet ikke. Jeg føler med jer.

    kh
    AC

Skriv et svar

