En omgang Karen Kingston…

Ja.. jeg ved det, hende er jeg lidt afhængig af, hende fru Kingston. Jeg oplevede en kæmpe AAAHHAAAA, det var vel nærmest at sidestille med en mindre religiøs oplevese, da jeg læste hendes bog “Ryd op i dit rod” ..😉

Siden dengang, og det er jo nok snart 6 år siden, har jeg købt bogen, og brugt den igen og igen til inspiration i forhold til det at rydde op og IKKE gemme alt muligt låårt, jeg aldrig bruger. Da jeg samtidig interesserer mig meget for Feng Shui, er hendes bog  jo nærmest at betegne som grundbogen 🙂

 

eaon-tp01-purpleReglen hos mig i forhold til tøj er, at har jeg ikke brugt noget tøj i et år, så ryger det i en pose til genbrug.. chancerne for, at jeg ville have brugt tøjet er passé, vi har været igennem alle årstiderne, og da jeg jo ikke har revet det ud og kastet det på kroppen, så er sandsynligheden for, jeg ville eller skulle bruge tøjstumpen meget minimal.. Den eneste gyldige grund til eventuelt at beholde et sådant 1-års-tøjstykke skulle være, hvis det var hundedyrt festtøj…. og det ejer jeg ikke noget af i skrivende stund, så … der er ryddet i klædeskabet..

Andet princip for tøjoprydningen er, at jeg ikke gemmer,  fordi jeg måske liiiige taber 10 kilo, eller liiiige venter lidt, for måske synes jeg den der farve er flot i morgen….. NEJ .. ud med det, jeg vil ikke have tøj i mit klædeskab, som ikke klæder mig og som jeg ikke kan passe. Så hellere nøjes med 2 par bukser (det har jeg faktisk kun) og så kan jeg være i dem og de sidder godt… det er jo en viritabel fornøjelse at iklæde sig tøj, der sidder godt, klæder een og bare er til at bruge, igen og igen..

Nu er oprydningsdelen så forlænget til dele af lejligheden. Vi har ikke meget skabsplads i den her gamle herskabslejlighed, faktisk meget lidt, og da det ikke kan lade sig gøre at sætte hylder op på væggene. Nej.. jeg er ikke mærkelig eller ude af stand til at sætte en hylde op, men pudset falder simpelthen ud af væggene, når vi borer i dem. Efter utallige forsøg har vi konstateret, at der nok er 15 cm. ind til selve murstensvæggen under noget puds, der er mere end 40 år gammelt… Det vil vi ikke begynde at pille ved, vi ejer jo ikke lejligheden.. Så vi må være kreative, når vi laver opbevaringsløsninger, og det er lige netop noget af det, oprydningsomgangen handler om denne gang.

 

….AT SKABE PLADS TIL NOGET NYT ..

 

Ikke kun nyt tøj, for i mere end een forstand er det her et projekt, der både har praktisk og sekundær psykologisk effekt. Min mand fylder 40 om 3 uger, og vi skal have familiefest. Derfor er det nødvendigt at rydde op og gøre godt rent efter julen og nytår. Det har også en psykologisk effekt, for ved selve processen, at rydde op og skille sig af med gammelt, så bliver der plads til noget nyt – nye oplevelser, følelser, venskaber, job, uddannelse …. og frem for alt mere plads til hinanden… og det nye år, vi går ind i sammen..

Et 3 foldigt HURRA til Fru Kingston fra Fru Kjeldsen…😉

9 thoughts on “En omgang Karen Kingston…

  1. Og hip hip hurra fra mig ogsaa. Jeg flyttede for 7 aar siden og min veninde gav mig tippet at laese den samme bog. Joesses, hvor jeg smed ud, sendte til genbrug og gav ting vaek. Jeg gik igennem ALT i hele huset og vi havde masser af plads paa hylderne. Nu synes jeg det begynder at traenge igen, men jeg skal lige vente paa lidt byggearbejde der skal goeres faerdig og saa gaar jeg igang. Aaah, som goer det godt!

  2. Ja, det er simpelthen livgivende på så mange planer, det der med at rydde op i sit rod… det er så tilfredsstillende, at det næsten ikke kan beskrives…😉 eller også er det bare mig, der er mærkelig … hahaha…

    God oprydningsrunde…

  3. jamen jeg elsker den og har læst og genlæst den og ja
    jeg skal også snart i gang nu da vi vil ind til byen og jeg har sammemn regel med mit tøj
    nu var det vel ik noget i en str 42 el 44
    knus B

  4. nææhhh.. det har jeg vist for længst givet væk, du😉 de lokale genbrugsbutikker har nydt godt af min udrydning… skal huske det, næste gang jeg ser i gemmerne… !

    knus
    AC

  5. Jeg tror det er en kvinde-ting. Af een eller anden grund har kvinder i udpræget grad (set fra en mands synspunkt) brug for trygge rammer. Jeg er ikke klar over, hvad den grundliggende ængstelse består i – i vores verden er der jo hverken sabeltigrer eller isgletschere at være bange for. Men kvinder skal åbenbart have trygge rammer for at kunne trives. Jeg kan sagtens leve med rod, som de fleste mænd.

  6. Jamen, velkommen min skat😉 … Trygheden handler jo om, at afkommet skal beskyttes mod de føromtalte sabeltandstigre og smeltede gletchere… desuden .. så er det jo os, det smukkeste køn, der er redebyggere… så…

  7. Tak, skat. Som du ved er jeg helt med på den semi-Buddhistiske tilgang til livet, lad aldrig dine ejendom kræve ejerskab over dig og alt dét dér, men som mand handler min bekymring om, hvorvidt familien har det godt.

    Jeg kan godt se det fornuftige i at undgå stress, men at holde et hus konstant rent og ordentligt er stressende. Resultatet kan nydes og forekommer harmonisk og roligt, men vedligeholdelsen kræver jo alle døgnets timer, og det er for mig at se lig med stress.

    At komme overens med sig selv i en sådan grad, at man kan trives i fred og harmoni uanset hvordan omgivelserne ser ud er en bedre investering i det lange løb.

Skriv et svar

