Stagnation eller udvikling

Ind i mellem alle de andre oplevelser, jul og nytår har budt på, er der også en hel del andre ting, jeg må forholde mig til.

68engel2Det gruppeterapeutiske arbejde, jeg gør i ACA-sammenhænge, hvor det lige nu er skismet mellem at sige “undskyld, fordi jeg gjorde sådan og sådan” og så tilgive både mig selv og den anden. Det afstedkommer stor vrede, sorg, angst, blandet sammen i een stor følelsespærevælling, som jeg ind i mellem har svært ved at komme til bunds i.

Tudeture har det budt på, tudeture så store, at jeg har rystet som et lille barn, snot og spyt har stået ud af mig som var der “no tomorrow”.. Indholdet af sorgen har handlet både om mit skrantende helbred, og den angst, der er forbundet med det at have en kronisk sygdom, man kan risikere at dø af !

Nu vil nogle nok tænkte; “Jamen, du har jo kun db2, det er jo ikke så slemt som at skulle stikke sig med insulin”… Jo det er, folkens… !!!!! Jeg kan ikke regulere mit blodsukker med andet end mad og motion ! Jeg får hverken insulin eller piller … og hvad så, når jeg pga PCO (hormonforstyrrelse) får så stor trang og lyst til sukker og fedt, at jeg ikke kan lade være med at spise det … hvad så ? Så stiger mit blodsukker, jeg bliver meget dårlig, og jeg lægger endnu en diabetessten på min grav, som jeg uanset hvad stiger ned i ca. 13 år før alle andre danskere ! Hvad kom så i øvrigt først.. Insulinresistensen i forbindelse med PCO eller diabetes … eller fibromyalgien ?

Jeg er meget, meget træt .. fysisk og psykisk ind i mellem nærmest udslukt af ikke at vide, hvad f… der er den egentlige årsag til helbredsmissæren, for det er ikke kun “forkert livsstil”… det er helt og ganske og aldeles sikkert ! Der er mere her, end jeg lige kan gennesskue på egen hånd og på een gang. Og hvad skal jeg gribe i først.. Hvor skal jeg begynde !?

Så gribes jeg af mismod.. mismod, fordi jeg ikke ved, om jeg har en fremtid. Skal jeg vælge “ikke-eksistensen”, skal jeg sætte mig på min ellers meget store “flade” og vente på døden indtræffer, (stagnationen) eller skal jeg gøre noget aktivt for at leve … og hvad skal dette “aktive” så være (udvikling)? For jeg kan jo ikke bare vælge lige ud i den blågrønne tågeluft, fordi  helbredet ikke kan som jeg vil, fordi psyken slår revner og stopper mig.. fordi pengepungen bugner af tomhed….. Jeg kan desværre ikke købe mig til hverken livgivende oplevelser eller helbredende behandling, hvor gerne jeg end ville …. Nej.. sandheden er, at helbredsproblemer vender den tunge, samfundsøkonomiske ende nedad ….

Jeg lægger det over til dig, Herre, og beder om din hjælp midt min forvirring, min angst, og min magtesløshed.

Skriv et svar

