Sukkerstoffer..

Vores søde diætist, Birgitte, gav os i går på kurset en lille hjemmestrikket pamflet over kunstige sødemidler. Det er nemlig ikke ligemeget, hvilke kunstige sødestoffer, man bruger som diabetiker.

Så vidt jeg har forstået, er det ok at spise 50 gr. almindelig sukker om dagen. Det er jo ny viden, især set i lyset af, at det er almindelig udbredt, at mennesker med diabetes ikke må spise sukker.. det må vi godt, bare ikke ret meget.

Det er til gengæld heller ikke lige meget, hvilke kunstige sødestoffer, vi putter i munden, for nogle påvirker blodsukkeret, andre gør ikke. Her nedenfor kommer en lille liste, som jeg har på mig, når jeg går ud og handler:

Kunstige Sødestoffer, som påvirker blodsukkeret

  • Fruktose (frugtsukker)
  • Lactose (mælkesukker
  • Glucose (druesukker)
  • Sorbitol (E 420)
  • Xylitol (E967)
  • Maltitol (E965)
  • Maltitolsirup (E965)
  • Mannitol (E421)
  • Isomalt (E953)
  • Isomaltitol (E953)
  • Maltodextrin

Kunstige sødestoffer, som IKKE påvirker blodsukkeret

  • Acesulfam K (Sunett) (E950)
  • Aspartam (E951)
  • Cyclamat (E952)
  • Sakkarin (E954)
  • Thaumatin (E957)
  • Neohesperidin DC (E959)
  • Succralose (E955)
  • Polydextrose, Oligofruktose, Inulin (E1200)

Det nye produkt, “birkesød” , som jeg kender et par stykker, der bruger, fordi de ønsker at leve sundt, indeholder Xylitol, og det kan derfor ikke bruges af diabetikere.

Ellers kan man læse en hel del på www.diabetes.dk, hvor der også er en masse gode opskrifter på fedt- og sukkerfattig mad, også en masse gode bageopskrifter. God fornøjelse.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s