Gud på gadeplan !

 

En tur hen ad gaden på vej til motion, og fru Kjeldsen bliver stoppet af 2 nyyydelige damer på vej over gaden fra bilen, den ene lige har parkeret. De pæne damer vil spørge mig om noget, og selvom jeg har lidt travlt, bliver jeg stående, for det kunne jo være, de ikke kunne finde vej, og havde brug for hjælp.. ikke at jeg er den store horsens-guide, men jeg kan da guide folk rundt i kvarteret uden selv at fare vild.

adventMen det var de ikke, damerne. Faret vild, altså. De ville tale om Gud. OK.. …tænkte jeg, vi tager lige en høj-kristelig samtale en mandag, her midt på fortovet i Vestbyen, kvarteret, hvor der ligger et par bikse med røde lamper i vinduerne og “alt godt til næsen og blodårerne” lidt længere henne.. Sådan er det her .. det er jo Vesterbro, jeg bor på… ;o)

“Har du nogensinde tænkt på, hvad Gud kan gøre for dig? Du ved, så mange tænker, at Gud må da gøre noget for mig, jeg har jo ret til at få det godt” spørger den ene dame mig om.. “Nej, svarer jeg, hvad sandt er, “jeg tænker mere i baner som hvad kan jeg gøre for Gud”… Hvortil begge damer tabte den velplejede “skuffe” og spærrede øjnene op… “Det hører vi godt nok meget, meget sjældent, den der udtalelse” sagde den mindste af dem, som også var hende, der førte det meste af ordet. Jamen, jeg tror på de 10 bud som grundlæggende livskvaliteter og retningslinier. Derfor undrer det mig ikke, at I bliver overraskede over mit svar”. 

Damerne kigger på hinanden, hvorefter den højeste af dem tog ordet og begyndte at tale om “Guds vilje og hændelige hændelser som fly, der styrter ned og naturkatatstrofer.. Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykke, når han skal forestille at være god.. kærlig … ikke dømmende… ? Dette var hendes spørgsmål…

1e5754d537Jeg tænkte et kort øjeblik og mit svar var ” Nu tror jeg på, at der findes ondskab såvel som der findes godhed i verden. Det ene eksisterer ikke uden det andet. Derfor er Gud ikke kun kærlig, god, tilgivende etc., han er også dømmende og udøver dommen over mennesket, som ikke lever uden hensyntagen til de 10 buds regler. Desuden har Gud nok meget andet at tage sig til end at kunne være der og passe på hvert enkelt af os hele tiden .. konstant.. med 24-7 overvågning..”

Vi talte lidt mere frem og tilbage om diverse andre ting. Det korte af det lange blev, at jeg modtog en lille ting med hjem at læse i om “hvad Gud virkelig tænker”.. “Hvordan Gud er”.. “Hvordan vi skal læse Biblen”.. og så fremdeles… Damerne kommer måske også til en kop kaffe en dags tid.. jaja.. !

Den dag, når jeg har skænket kaffen i kopperne til dem, vil jeg fortælle dem, at jeg på ingen måde kan acceptere den måde Jehovas Vidner fortolker Biblen og Guds Ord. Ej heller kan jeg accpetere deres sekularisme og deres ret menneskefjendske holding til tidligere medlemmer.. og især.. kan jeg ikke acceptere, at børn og unge mennesker ikke må blive behandlet for livstruende sygdomme ved operation, blodtransfusion etc. Men den dag, den glæde.. og selvfølgelig bliver damerne behandlet med respekt og jeg vil lytte til dem. Jeg tror nemlig fuldt og fast på udsagnet: “Behandl andre, som du selv ønsker at blive behandlet”….

May The Lord Be With You !

 

6 thoughts on “Gud på gadeplan !

  1. Jeg taler selv af og til med disse Vidner. Faktisk har jeg slidt mindst 5 hold op.

    Det begynder normalt som den situation du beskriver – de spærrer øjnene op i undren over at få et svar der hæver sig bare en anelse over de mest almindelige banaliteter.

    Dernæst en periode med ugentlige snakke om dette og hint, hvor de møder en der er fast i sin tro.

    Så en dag kommer de bare ikke mere. De gider ikke. Som Anders Fogh siger – der er ikke noget at komme efter.

  2. 😉 så er det, jeg smiler, Allan….. Tænk sig, du har slidt 5 hold op… det er så åbenbart ikke dem, der render rundt og missionerer her i fattigkvarteret.. desværre..🙂

  3. Haha… til forfatteren af denne blog. du bliver slagtet i diskussion med dem om alle de ting som du er uenig i.
    De møder folk ofte og er ikke helt dårlige til at tale sig ud af deres synspunkter ..

Skriv et svar

