Læge Irene Hage

irene-hageIrene Hage, læge på Medital Klinik Danmark, var i P1 her til formiddag, i programmet VITA. Irene Hage er én af de uddannede læger herhjemme, der ved mest om kosttilskud. Hun er uddannet læge fra Københavns Universitet og uddannet naturlæge (komplementær medicin) fra Bestyr University i Seattle, USA.

I hendes bog ”Kvinde, krop og sundhed” er der henvisninger til videnskabelige undersøgelser af urternes forebyggende og helbredende kvaliteter. En bog, jeg efter dagens program simpelthen bare må eje.. Konen er nu officielt udnævnt til GURU hos fru Kjeldsen.

Kort fortalt handler programmet om sundhed for mænd og kvinder, i særdeleshed, især om brobygningen mellem ordinær almindelig medicin, som vi kender som traditionel vestlig medicin, og så den “alternative”, som Irene Hage også er uddannet indenfor, i Thailand. Orthomolekylær medicin, to be precise.

Ved at lytte til et lille og fint program på P1 kan man selv høre denne dejlige dame fortælle, hvad hun gør, tror på, og bruger i sin behandling af patienter på klinikken i København….. Programmet begynder genudsendelsen kl. 21.30, så er du hurtig, kan du nå det. Ellers kan du lytte, når du gider.  

Og … så lige et socialpolitisk indspark …… hvorfor er hun ikke almindelig praktiserende læge, men har en privatklinik i København, hvor det koster 1.300 kr. for en helbredsundersøgelse ??? Det er jo sådan een som mig jo ikke råd til. Selvom det er både jeg og andre i samme skidespor, der har brug for sådan en kone som læge…

4 thoughts on “Læge Irene Hage

  1. Kære Irene Hage,
    Det er velgørende med en læge, som også interesserer sig for det alternative.Har lige skimmet din bog : Kvinde, krop og sundhed og studset over et par ting:

    1) du skriver på side 282, at Melatonin kan fås på recept her i landet . Det benægter min læge, som ellers har anbefalet det i forb. med en flyrejse til Stillehavskysten for at modvirke jetlag. En pjece: Rejse & Sundhed, Lægens råd før, under og efter rejsen, Rejsemedicinsk forlag, 2007 fortæller også, at Melatonin ikke er tilgængeligt i Danmark.

    Kan du hjælpe mig?

    2) s.73 skriver du, at rapsolie ikke er stabil nok til at stege i, fordi den indeholder en blanding af enkeltumættede og flerumættede fedtstoffer.

    På en nylig indkøbt (koldpresset) Økologisk rapsolie fra Irma står ellers på etiketten: Anvendelse : til stegning, kolde formål og bagning.

    Jeg troede jeg netop her havde fundet en forsvarlig neutralt smagende all round olie – jeg har brugt den såvel til stegning som til bagning.

    Hvad skal jeg nu tro?
    venlige hilsener fra Dorte Bertram

  2. Hej Dorthe

    Jeg kan desværre ikke hjælpe dig, da det spørgsmål, du stiller, skal stilles direkte til Irene Hage, som har sin egen hjemmeside.

    Jeg har blot skrevet om hende.

    Vedr.: Melatonin, så har jeg en veninde, som bruger det mod søvnløshed med stor succes.

    Vedr.: Rapsolie. Der er flere studier, som jeg har læst, der bekræfter, at rapsolie ikke tåler opvarmning til så høje temp., at vi kan stege i det. Steg i stedet i kokosolie eller olivenolie.

Skriv et svar

