Jeg – en suffragette !

kvindetegnNavnet til suffragette-bevægelsen, kommer af ordet suffrage, der betyder stemmeret. Suffragetternes kamp, begyndte for alvor, da de hørte at kvinderne i New Zealand og i Australien havde fået stemmeret,  Australien i 1894 og New Zealand i 1893.

Suffragetterne var en gruppe kvinder i England, der i årene frem til 1. verdenskrig brugte flere og flere militante midler i deres kamp for at kvinder skulle have stemmeret.

Nok er jeg kvinde, og en af dem, der voksede op med at se på andres mødre, der brændte BH-er, gik med røde strømper og bollede veninderne på Ø-lejr, men min mor gik med nyloner og nederdel, lavede marmelade og stoppede strømper… Så….. den del af klassekampen (jeg er arbejderbarn) og kvindekampen gik fuldstændig forbi det lille samfund ude på Lars Tyndskids fynske bagmark, hvor jeg voksede op … og min mor og de fleste af nabokonerne i særdeleshed!

Det har gennem det meste af mit voksenliv kostet mange langhårede diskussioner, både med min far (den gamle mandscykelist) og andre mænd, når de trådte min suffragette-emanciperede kvindesjæl for nær ! De skulle f. ikke tro, de var noget, bare fordi de havde en pik hængende mellem benene og nosserne bundet godt op… Hvis de da havde nogen… !! Jeg har aldrig, og får aldrig, respekt for mænd – blot fordi de er mænd!

Den næsegruse beundring for mænd, som mange kvinder stadig ligger under for, ja, jeg mener, se blot, hvordan kvinder stadigvæk finder det nødvendigt at “hejre sig ud” i alle tænkelige former for modeudstyr, make-up, frisurer, hårfarver, og ikke mindst… med diverse tilbehør… det er i mine øjne kun gjort med eet formål, nemlig at gafle sig en mand !

Sorry, sista ! Du er ikke noget i kraft af din mand. Du er bestemt slet ingenting i kraft af dit nye tøj, frisure, penge, sociale ståsted, job eller andet, hvormed du måtte definere din sørgerliger eksistens. Du er kun noget i kraft af, hvordan du behandler andre mennesker.

Det vidste min mor.. og mange andre kvinder som hende.. Men de rettigheder, vi har som kvinder i dag, de var aldrig kommet, hvis ikke venindernes mødre havde brændt deres BH-er.. Det ved min mor til gengæld også godt. Ligesom jeg ved det..

Derfor hylder og fejrer jeg hvert år, den 8. marts, Kvinderes Internationel Kampdag, ligesom jeg er at finde i mængden af danskere, der stadig tror på indholdet af 1. maj taler og demonstrationer, og lige så gerne deltager i samme arrangementer.

Sammen gør vi stærk ! Fællesskab og Solidaritet længe leve !

2 thoughts on “Jeg – en suffragette !

  1. Den indstilling er du ikke alene om! Jeg er en af dem, der godt kan få en lille tåre i øjet, når jeg hører “Nar jeg ser et rødt flag smælde” og som er så “naiv” at jeg stadig tror på, og taler for, solidaritet og fællesskab🙂

  2. Det gør jeg også. Pernille😉 Der er noget ved de gamle sange om fællesskab, solidaritet og social lighed, der rører noget dybt i min sjæl…

Skriv et svar

