En ener blandt de helt store ..

Desværre har vi mistet et både dygtigt og omsorgsfuldt menneske ved tidl. minister og folketingsmedlem for socialdemokratiet, Svend Aukens alt for tidlige død.

Jeg errindrer et debatprogram en sen aften på DR 2, godt et års tid efter den siddende regering kom til. Debatten var mellem Svend Auken og tidl. besk.minister Klaus H. Frederiksen.

Aldrig før har jeg set på dansk tv, hvordan en minister er blevet kørt helt ud i hampen og tilbage igen. Men Auken jordede Hjorten så eftertrykkeligt, at den lille mand blev helt social-demokrat-rød i hovedet.

Ved simple argumenter og fastholdelse af disse frem for spin-retorik, lykkedes det Auken fuldstændig at eliminere ethvert argument, Hjorten havde for sit “Arbeit Macht Frei” program. Auken havde en periode, hvor han selv var besk.minister, så h

Synd, det aldrig blev sendt i den bedste sendetid. Det ville have vakt behørig opsigt.

Samme aften, efter programmet, sendte jeg en mail til Svend Auken, hvor jeg fortalte ham om min oplevelse af debatprogrammet og min glæde over, at der stadig var saft og kraft i socialdemokraterne i Folketinget. Han svarede selv et par dage efter, at han var blevet meget glad for min kommentar.

Programmet er desværre aldrig blevet genudsendt. Mon det stadig eksisterer, eller har Foghs lange spin-arme bortsencureret det ?

Skriv et svar

