Slægters Gang..

I dag har jeg brugt en del tid på at tænke over generationer og familierelationer. Tid og tanker om dem før mig, dem, der er lige nu, og dem, der kommer efter.. Eller ikke gør..

DSC00300

Til svigerfars begravelse sang vi “Dejlig er jorden”. En pragtfuld salme, som de fleste nok tænker på som en julesang, men for mig handler den mest af alt om at gå livets gang på jorden, slægt efter slægt, at lytte til Guds ord for siden at gå til Paradis med sang..

Når jeg tænker på min egen slægt, går den generationer tilbage. Vi kan i min mormors familie spore familien tilbage til Gorm Den Gamle og Tyra Danebod.. !! Så langt, langt ude i rækkerne er jeg i familie med Dronning Margrethe II af Danmark.. det har jeg sgu grinet meget af.. Min farmors fars familie er fra Norge, min farfars familie er fra det nordelige Frankrig .. og meget af min morfars familie er fra Tyskland.. Så nej, jeg skal ikke gå mere end 3-4 generationer tilbage, før jeg ikke er 100 % dansk.. 4. Generations blandingseuropæer, det er fru Kjeldsen..

Efter svigerfars død er det med generationernes gang på jorden blevet meget nærværende for mig. Jeg har en alder, hvor jeg nok har været her ca. halvdelen af den tid, som er min her på jorden, og det bliver ikke nemmere at blive ældre. Helbredet bliver ikke bedre, og alderen kan snart ses meget tydeligt i både ansigt, krop og sjæl !

Der er, i terorien, 2 efter mig. Min bonussøn, som jeg er fortrøstningsfuld overfor nok skal reproducere sig, ingen tvivl om det. Det vil sige, min mand og min bonussøns mor bliver ikke de sidste i deres familie. Den gren fortsætter. Udødeligheden er sikret.

Den glæde får jeg ikke, når jeg tænker nærmere over det. Min søn er handicappet, og det er derfor meget usandsynligt, han skulle gå hen og få børn. Min lillebror har heller ingen børn, han er 40 og ugift, så sandsynligheden for at han får nogle, er også ret lille.

Så om en 60-70 år er der ikke mere af mit blod i verden….. ! Det gik lige op for mig i går aftes, inden jeg faldt i søvn.

Hvordan opnår man så at sætte sit spor i verden, når der ikke er nogen til at følge efter een ?

5 thoughts on “Slægters Gang..

  1. Du saetter spor i verden hele vejen gennem dit liv. Det er ikke bare det genetiske der taeller. Din stedsoen bringer ogsaa et lille stykke af dig videre, den dag han faar boern – fordi du har vaeret en del af hans liv.

  2. Jeg er enig med Tina og hvem kender egentlig grundsubstansen af vores gener. Hvor godt kender vi vores slægt…. Jeg har på mange måder konstrueret “min egen” familie….. Ungernes tante tut (min bedste veninde på 62) har børn som mine unger ser som deres “fætter og kusiner” – de har genetiske kusiner og fætre, men ser dem sjældent…. Det handler på en eller anden måde om konstruktioner….Og ud fra mit øje så kan din pap-søn sagtens fører din “slægt” videre…Og det siger konen der heller aldrig regner med at få børnebørn, men så må jeg finde nogen jeg kan kalde mine børnebørn…. God weekend og tak for et vedkommende indlæg…

  3. Ja.. det har jeg også tænkt, begge de damer. At det med at gå i verden og sætte spor ikke kun handler om familie, gener, videreførelse af slægten, selvom det også er en stor del af det.

    Jeg ser, som dig, Marianne, heller ikke meget til min bio-familie. Jeg har nu bestemt, at jeg vil skabe min egen familie, med de mennesker, jeg holder af og som jeg ikke kan forestille mig, ikke skal være en del af mit liv. Det gælder et par meget nære veninder, som nærmest er som søstre for mig. Det gælder min bonussøn og hans mor samt en del andre.

    Denne udvidede familie er een ting. Noget andet er det, vi gør … den måde vi gør “ting” på her i livet. Arbejde, uddannelse, familie, kærlighed, nærvær. De helt store ting. Hvordan forvalter vi det, vi har fået i arv…. selve livet. Så det leves med saft, kraft og efterklang ??

  4. Du er godt nok ude i det store filosofiske emne…. at sætte sine spor…. Jeg tror det handler om hjertet. At handle med hjertet, at gøre noget man kan være glad eller stolt af – og andre så er det er en anden sag…. Det handler om at noget “stort” udgår fra en selv og som andre så kan tage til efterretning.
    Det “store” kan være en opskrift på nogle fantastiske boller eller en levevis eller????
    I grund og bund handler det for mig om at leve i nu´et ikke tænke for meget på igår eller imorgen, men at mærke livet lige nu og her…..

  5. Ja, det må være noget med dødens tilstedeværelse, Marianne, der bringer mine tanker hen på noget med det indhold, vi hver især lægger i det liv, vi nu engang har.

    At lægge liv til årene, hvis man vil fylde indhold i livet, eller år til livet, hvis man “bare ønsker at leve længe.. der er dog en vis forskel på den måde, man vælger at leve på.. og på den måde, man ser på sit liv på…

    Jeg har altid været optaget af at skabe noget, der havde betydning ud over, hvad jeg selv lagde i det, altså det skal have mening for andre end mig selv. Det skal også gerne være til gavn. Det kan det at bage boller jo sagtens være😉 ja, jeg vil sige, at de gavner da bestemt andre end kun den, der har bagt dem.

    At leve i nuet ved jeg ikke, hvad betyder.. Jeg har altid levet før eller efter nuet, blandt andet pga det liv, jeg har levet som “alene-handimor”.. det kender du måske til ?

    At være tilstedeværende her og nu er noget, jeg skal øve mig meget kraftigt på. Så måske er det ikke det, jeg skal i dette liv, men noget andet.. måske fordi jeg er så optaget af at skabe noget, der rækker længere end mig selv..

    Nå, nok af det filosoferen for denne gang..😀

Skriv et svar

