Ordsprogenes Bog – Visdommen

v20 Visdommen råber på gaden,
hun løfter sin røst på torvene,
v21 oppe fra murene råber hun,
ved indgangen til byportene tager hun til orde:
v22 Hvor længe vil I uerfarne elske uerfarenhed?
Hvor længe vil spottere ønske spot
og tåber hade kundskab?
v23 Vend jer til min retledning,
så vil jeg lade min ånd strømme ud til jer
og forkynde jer mine ord.
v24 Fordi jeg kaldte og I afslog,
fordi jeg løftede hånden og ingen ville lytte,
v25 fordi I lod hånt om alle mine råd
og ikke ville vide af min retledning,
v26 derfor ler jeg over jeres ulykke,
spotter, når rædslen kommer over jer,
v27 når rædslen kommer over jer som et uvejr,
når jeres ulykke kommer som en hvirvelvind,
når nød og trængsel kommer over jer.
v28 Da vil de kalde på mig, men jeg svarer ikke,
de vil søge mig, men finder mig ikke,
v29 fordi de hadede kundskab
og ikke valgte at frygte Herren.
v30 De ville ikke vide af mit råd,
de forkastede al min retledning.
v31 Lad dem så nyde frugten af deres færd
og mætte sig med det, de har planlagt!
v32 De uerfarnes troløshed dræber dem selv,
tåbernes sorgløshed tilintetgør dem selv.
v33 Men den, der adlyder mig, bor trygt
og lever uforstyrret uden frygt for ulykker.

Skriv et svar

