Lige om ikke så længe…

… er der fødselsdag i familien😉

min bonussøn bliver 22, og vi drager alle af til sydfyn for at fejre den unge mand i den sammenbragte families skød. Bio-mor, bio-far, bonusmor, bonusfar, kæreste, bonusbror .. alle er vi sammen om at være sammen for at fejre knægt’i.

Det er en gave at kunne være sammen og faktisk kunne lide hinanden. Det er som at få en ekstra familie, noget jeg i alt fald ikke har været forvent med i de mange år, jeg har været alene med min søn.

Jo, jeg har da masser af biologisk familie. Men vi ser dem aldrig. Uvist af hvilken årsag, egentlig… Det er ikke fordi jeg ikke kan lide min familie, både på min mors og min fars side, det kan jeg godt, de er søde og dejlige mennesker, sjove mennesker, kærlige mennesker. Hvorfor så ingen kontakt ? Førhen betød familien jo alt. Den var kernen til selve overlevelsen i samfundet, både på den ene og anden facon.

Jeg må blot stille mig lidt uforstående overfor denne ingen-kontakt .. lidt som Palle-line alene i verden står jeg alene med min søn, de eneste, der er i nærheden er mine forældre og min lillebror. Så selvfølgelig også min mand, men han har lige så lidt kontakt til sin familie som jeg. Lidt telefon med storebror og storesøster.. det er alt….

Egentlig bryder jeg mig ikke at mangle de store relationscirkler. Jeg kan godt lide at veksle mellem venner, veninder, og familien. Men det er som om, at den del af mit liv ikke længere eksisiterer. Den har været der. Da mine bedstemødre levede, var vi meget tættere på den nærmeste familie med onkler, mostre, tanter, fætre og kusiner, på begge sider af familien. Det holdt brat, da de begge døde med 2 måneders mellemrum i 1998. Siden har min fars familie ikke været samlet, min mors noget oftere, de er bedre til at opretholde familierelationerne, selvom det ikke bliver så tit de ses.

Det er noget forunderligt noget, familierelationer, familiecirkler. Selvskabte og medfødte. Kærligheden må binde dem sammen, ellers kan de vel ikke bestå tidens bid ? Eller er der andre familieskeletter, der skal tages hensyn til, når vi tænker over relationerne i den biologiske familie frem for den selvvalgte familiecirkel ?

Skriv et svar

