Gospel for sjæl, krop og ånd !

En af de største glæder, jeg har, er at synge gospel. For mig er det en stor glæde hver tirsdag aften at stille mig sammen med sangglade mænd og kvinder i alle aldre og udformninger, og bare give mig hen til musikken, sangen og samværet med de andre.

Ikke kun er det fysisk sundt at synge gospel, det er efterhånden videnskabeligt bevist af både den ene og den anden forsker, fordi det nedsætter blodtrykket, dæmper stress, forebygger depression og jeg skal komme efter dig, det er også åndeligt opløftende.

Men det er ikke kun på grund af den fysiske side af gospelsangen, jeg opløfter min altrøst hver tirsdag aften. For mig handler det om meget mere end det at lade nogle toner bevæge sig op gennem svælget eller om at gøre det “teknisk korrekt”. Det handler for mig om ånd og sjæl. Er disse elementer ikke med, mangler der tydelighed fra den, der fortolker. Spørgsmålene : “Hvad er det, du synger, hvad handler det om, hvordan forstår du det, og allervigtigst af alt ! Hvordan vil du formidle det ? ” Er gospelsang bare blevet en ny moderne måde at udtrykke popmusikalske drømme på, så bliver sangene kun gengivet med 75 % styrke og intensitet. Det kan lyde rigtig kønt, smuk, teknisk korrekt, rent, fint etc., men der er ingen nerve, ingen følelse i det sungne. Vedkommende kunne lige så godt synge “Se den lille kattekilling” … forskellen er den samme !

Indlevelse, forståelse for teksten og dens indhold, og i sidste ende evnen til at udtrykke disse dele til en sammensmeltning i stemmens udtryk, det kalder jeg at give en sang sjæl. Og når der så oven i købet er ånd med, så løfter sangen sig op og bliver større end det menneske, der udfører sangen. Først da bliver det til gospelsang for mig.

Derfor er jeg også stor, stor fan af denne kvinde portrætteret her ved siden af. Var der nogen, der i den grad formåede at give en sang liv, sjæl og ånd, så var det Billy Holiday.

Det glæder mig, hver gang jeg får lov at opleve øjeblikke af denne indlevelse, også når jeg står og synger midt i koret. Når der træder en solist frem, som forstår at udtrykke ånd og sjæl i den tekst, der formidles i sangen med den stemme, der nu er hans eller hendes. Så er der for mig tale om en dimmension af musikalsk oplevelse, som er større i rum og tid, end der, hvor jeg som det lille menneske, jeg er i den sammenhæng, befinder mig.

Derfor synger jeg gospel hver tirsdag aften sammen med nogle dejlige, varme og skønne mennesker i det gode kor Nardus i Metodistkirken i Odense …..

2 thoughts on “Gospel for sjæl, krop og ånd !

Skriv et svar

