Når døden kommer ..

At miste et godt og kærligt menneske er altid hårdt. Især, når det er et menneske, som vores ven, Allan, der døde for en uge siden af  kræft i bugspytkirtlen Han blev kun 50 år gammel.

Allan havde en særlig gave. Den bestod i, i et splitsekundt, fuldstændig at “se” et andet menneske eller en situation og fange dette særlige moment i sine billeder. Han så det særlige, det skæve, det sorte, det sjove, og altid med stor kærlighed til motivet. For ham var det vigtigt at gengive noget, der betød noget for ham, også noget ud over det sædvanlige.

Han gav så meget, ham min ven, så meget, at jeg tror, det kostede ham livet. Gav til sin handicappede kone, til de børn og unge mennesker, han havde ansvaret for at tage sig af i sit professionelle liv, og til alle os andre, som kunne varme os ved hans nærvær og omsorg, os, der var så priviligerede at kunne kalde os “Allans ven”…

Det var med kærlighed, han gjorde det, han gjorde, traf de valg, han mente var de rigtige for ham og for hans kone. Den kærlighed, der var så stort et fundament for ham, den, han altid søgte tilbage til, når livet ikke kun smilte til ham, men bed ham noget så eftertrykkeligt. Han mistede aldrig modet, trods svær sygdom, men bevarede sig selv midt i rejsen mod døden.. Det var med netop kærligheden som fundament, at dette lod sig gøre, og det har jeg den dybeste respekt for.

Jeg vil savne min ven. Savne vore samtaler, samværet, hyggen, alle de gode grin og de fantastiske billeder. Savne at vide, han var der, hvis jeg mente, jeg havde behov for at tale med ham, og savne, at han også følte, jeg var der for ham. Som venskab skal være, det var det, vi havde sammen.

Du vil blive savnet, Allan. Men der, hvor du er nu, er der kærlighed, og den Gud, jeg vidste, du også troede fuldt og fast på.

Skriv et svar

