Fri abort … eller ej …. ?

Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal mene om det.. Jeg har altid været stor tilhænger af, at kvinder selv kunne bestemme over deres krop, en vaskeægte suffragette, og stor fan af Thit Jensen.. Det er jeg sådan set stadigvæk.. Men der er noget der siger mig, at vi ikke som samfund kan sidde overhørigt, at unge raske og fødedygtige kvinder i alderen 20-40 år aborterer så mange fostre..

Fordi….nu, hvor debatten om barnløshed og spareplanerne på fertilitetsområdet raser, så tænker jeg, at der sidste år, i 2009, blev aborteret 11.100 fostre. Året før var tallet næsten 16.000.. OG det viser sig, at det fortrinsvis er kvinder mellem 20-35, der for foretaget abort. Hvorfor ved jeg ikke noget om. Men det er alle provokerede aborter inden 12. svangerskabsuge, og det er alle, uden undtagelse, fostre, som er undfanget på, om man vil, normal vis.

Hvis bare 10.000 af de børn fik lov at blive født… Tænk sig, så behøvede vi ikke fertilitetsbehandling for 250 mio. kroner om året. Vi kunne nøjes med meget mindre, og al snak om mangel på hænder i fremtidens erhverv ville øjeblikkeligt forstumme.

Vi måtte så til gengæld skrue gevaldigt op for tiltag til forældre/kvinder, som nu skulle være mødre, hvis vi valgte igen at forbyde aborten, og det er helt i orden med mig. Giv dem al den hjælp, de overhovedet har brug for til at opfostre deres børn. Gratis daginstitutioner, fuld børnefamilieydelse, bedre boliger, støtteordninger, netværksgrupper, bedsteforældreordninger til syge børn, revalideringsforløb til opkvalificering af mødrene … Lad os belønne de unge kvinder, så de vil elske at få 4 børn inden de bliver 35, og uden hjælp fra en fertilitetslæge.

Der er dem, som har behov for abort. Det er kvinder, som er blevet voldtaget og/eller ofre for incest eller i tilfælde af, at fostret har svære skader. De skal uden spørgsmålstegn have lov til at få en abort. I alle andre tilfælde er det med i mine overvejelser om emnet, at er der ingen helbredsmæssige forhindringer, så kan man ikke få en abort. Det kunne jo tvinge danske kvinder til at bruge prævention, hvis de ikke vil have børn. Og lad så præventionen være gratis, for hunde da, og lad være med at bruge abort som præventionsform. Det kan give jer store vanskeligheder senere i livet, når uddannelsen, jobbet, bilen, huset, manden og alt det andet er klar til en baby.

Skriv et svar

