Frihedens ske-pris..

….Og det betaler jeg for i dag, de skeer, jeg brugte i går. Og de næste 14 dage, mit venstre knæ er helt ødelagt, fuldt af vædske, så jeg knap kan gå. Der er intet at gøre ved det, hvile, ro, kolde omslag og så vente og se, om det ikke går væk af sig selv.. Disse var lægens ord, da jeg talte med ham, og værre må det jo ikke blive, så skal jeg komme til en konsultation…Så må jeg aflyse alt, hvad jeg havde forestillet mig, jeg skulle i alt fald den næse uges tid. Ingen tur til Kbh. i eftermiddag, til et møde med SF politiker og K politiker om den forestående førtidspensionsreform, ingen tur til Ryslinge Højskole på lørdag for at høre bonussøn og svigerdatter spille musik, ikke til begravelse lørdag formiddag.. Ingenting, kun ro og hvile i sengen eller på sofaen.. Sådan er der så meget, når dårligdommene omklamrer hverdagen… !

Slut med at tage noget for givet, er mine tanker i dag.. Nu vil jeg tage mig af mig, selvom min mand gør alt, hvad han kan for at hjælpe mig. Havde jeg ikke ham, så anede jeg virkelig ikke, hvad jeg skulle gøre. Jeg kan ikke gå, sådan som benet tér sig lige nu, og jeg kan ikke lade være med at tænke på: Hvad nu, hvis knægten stadig havde boet hjemme og krævet min hjælp ?Hvad havde jeg så gjort, som enlig mor…. !
Ja, det er godt, jeg bare kan gøre det, bare lægge eller sætte mig, når jeg har behov, det ved jeg godt. Men så er friheden til gengæld noget opreklameret fis, for helbredet følger jo ikke med, den er jo stærkt begrænset. Derfor pensionen.. Mon der er nogen, der vil bytte, hvis de med friheden fik sygdom, elendig økonomi og derfor u-frihed i tilgift ?

Det er lige netop dette scenarie, der gør mig bitter og vred. Alt det, jeg gik glip af som enlig mor til et handicappet barn, det kan jeg ikke indhente nu, for sygdom og dårligdomme stopper mig, medmindre jeg kan gøre det hjemme fra jordhulen.. Hvor fantastisk er det så at være førtidspensionist ?

Skriv et svar

