Slut med tilskud til privatskoler..

Hvad mon der ville ske, hvis friskoler, frie grundskoler, privatskoler, og efterskoler ikke længere fik tilskud fra stat og kommune ? Hvad mon det så reelt ville koste forældrene i reel egenbetaling at sende deres poder afsted til slige skoler ? 10.000 kr. om måneden, 15.000 kr. om måneden.. mere ?

Tænk nu, hvis alle de dejlige penge i stedet blev tilført folkeskolen ? Sikke en masse man kunne få for de penge.. ! Sikke en masse dygtige lærere, der pludselig kunne undervise i folkeskolen og dermed tilføre vigtig viden om kreativitet og fornyelse af alle de dygtige friskolelærere, som så blev arbejdsløse…. !!!

Som ægte rød må jeg melde mig på banen og slå på tromme for en afskaffelse af tilskud til ovenstående skoleformer for helt almindelige og normale børn. Ønsker man sine poder på stats- og kommunalt financierede privatskoler, så må man betale den fulde pris selv !

Jeg ønsker kun tilskuddene bevaret, såfremt skolerne (som Rudolf Steiners Specialklasser eller tilsvarende) ønsker at oprette skoler for særligt udsatte børn og unge.

4 thoughts on “Slut med tilskud til privatskoler..

  1. Det er enhver forældre’s ret selv at bestemme hvor ens afkom skal gå i skole. Det er OK at der er valgmuligheder. Men her er jeg så enig med dig. Vil man have privatskoler, så skal det også være i ordets bedeste forstand, nemlig private. Altså man skal – den kreds af forældre, der vil have det – selv betale det fulde gilde. Og ingen reduktion af skatter selvom man vælger folkeskolen fra og en privatskole istedet for.

    Dernæst – og her er vi nok uenige – bør folkekirken skilles ud fra staten. Enhver må have sin tro som de vil. Kristne, muslimer, katolikker, budister or what ever. Det er fuldstændig samfundet uvedkommende. Det er en personlig sag og dermed må enhver der tilslutter sig et tros-samfund selv betale gildet….på samme måde som med privatskolerne. Altså de kirker der kan benyttes skal kunne afkøbes af staten. De kirker der er værd at beholde som kulturmindesmærker skal staten beholde og evt. leje ud til trossamfund. Resten kan for min skyld benyttes til Bingo-haller, ungdomsherberger, diskoteker, dansehaller, koncertsale eller hvad de fremtidige ejere vil benytte dem til ….eller rive dem ned.

    Og hvad så med kulturen ? Jo – på den ene side er jeg gammeldags nok til at synes at der er meget der bør bevares for eftertiden, bl.a. indkøb af nu-tidskunst, bøger o.s.v. o.s.v. men på den anden side, så synes jeg også at det, der ikke kan stå, må falde = kan en forfatter ikke skrive en bog som kan sælges, så skal man heller ikke støtte den/ham…..det samme med malere, kunstere i al almindelighed, orkestre, o.s.v. Ingen tilskud til forfattere eller kunstnere (Statens kunstfond o.s.v.). Det må køre lidt som forretninger/virksomheder; er der ingen efterspørgsel efter deres varer, ja – så må de lukke…..eller lave det, for deres egen fornøjelses skyld.

    Kan ske lidt kontroversielt, men når tiderne er som de er lige nu, så mener jeg ikke statsstøtte til “private formål” er sagen. Det må private velgørere tage sig af.

    Og ja – jeg stemmer og har altid stemt rødt-

    PS Flot ungdomsbillede af dig, med den store hat😉

  2. Hej Jan og tak for roserne med hatten🙂 Det gav lidt mening i forhold til min gamle profession som soc.rdg., eller som man med et godt og ind i mellem også fortjent skældsord kalder dem, nemlig “hattedamer”… !

    Nej, vi er overhovedet ikke uenige i adskillelsen af stat og kirke. Det bør stå ethvert menneske frit at tror på det, han eller hun selv vælger og derefter frit at kunne vælge at støtte den tro/kirke, man vil med lidt “tiende”… Tro er både en privat sag, som for min skyld gerne måtte fylde noget mere i det offentlige rum.. Lad os tale om det at tro, åbent og ærligt.

    Uha, den med kulturen har jeg ikke heeelt afgjort med mig selv, hvad jeg skal sige til.. Jeg kan ikke være uenig med dig i dine synspunkter, men på den anden side.. Skal vi bevare “folkeoplysningen” i form af biblioteker eller skal vi støtte forfattere, som jo leverer “varer” til bibliotekerne.. Det hænger jo sammen … Kunst i form af skulpturer og billedkunst, det er .. stadigvæk… for en mindre andel af befolkningen, og bør derfor nedprioriteres ifht. statstilskud. Teater. musik og film, derimod, når meget længere ud, er mere folkeligt om du vil, og jeg synes vi bør bevare tilskuddene i rimelig grad til disse kunstformer.. Men … jeg er, som jeg lagde ud med, ikke helt afklaret om det her.. Det må nok blive “en radikal” løsning her.. lidt til den ene side, og lidt til den anden… og jeg kan ikke bestemme mig😀

  3. Hej igen fru Kjeldsen.
    Jeg synes ikke det behøver at hænge sammen, det her med at være forfatter (maler, skulptør, sanger, musiker o.s.v.) og det at støtte dem. Det er fint nok at købe til eftertiden (og nutiden = folkeoplysning o.lign. som du kalder det), men hvis ingen – eller ganske få – gider købe det der frembringes, så er det heller ikke værd at støtte – og med det mener jeg iøvrigt ingen støtte overhovedet. Kan de – med deres kunstart hvad det nu måtte være – ikke forsørge sig selv, så er der ikke noget at gøre ved det. Så må de finde noget andet at leve af…..ligesom den person der starter op som selvstændig erhvervsdrivende; kan forretningen/virksomheden ikke gå/køre, så lukker den.

    Jeg ser meget kunst, køber mange bøger, abonnere på tidsskrifter o.s.v. og efter så mange år, så mener jeg at der støttes for meget. Både på den ene og på den anden måde. Det er ganske enkelt sådan, at hvis ikke “skidtet” kan tjene sig selv hjem (give et levebrød), så må det stoppe. Det gælder hele kultur-siden…også teatre, operaer, balletter o.s.v.Jeg vil hellere have at børn, syge, gamle o.s.v. har det godt end at et eller andet teater, hvor folk ikke gider komme og se de stykker der opføres får støtte.

    Jeg synes det er fedt at folk er kreative o.s.v. synger, danser, maler, laver skulpturer, video-installationer o.s.v. men kan de ikke gøre det for egne penge og sælge det og leve af det, så…….Faneme, hvor jeg gentager mig selv.

    Og så kunne jeg ellers fortsætte med at hakke på “kultur-eliten” og smagsdommere og kløen-hinanden-på-ryggen og kammerateri indenfor kulturens verden, men det må vente til en anden gang og et andet sted.

    Burde jeg have slettet det her indlæg ?

    PS Og hvor blev Hattebilledet af ?

  4. .. Jeg har slettet det, synes ikke det ligner mig mere..🙂

    Det er i orden at brokke sig.. det gør du ganske glimragende😀 Længe leve vores hårdt prøvede ytringsfrihed !

Skriv et svar

