Davids Salme

Denne her har spøgt i min hjerne de sidste par dage.. I en tid med november i øjenhøjde og Alle Sjæles Dag overstået, er der tid til at tænke over dødens skygger i livet, på alle måder synligt i naturens og med alderen også i kroppens forfald.

Teksten er fra Salmernes Bog, Davids Salme om at vandre i dødsdalen, uden frygt, for han ved, Gud er med ham. Han ved, at han har udsigt til at tilbringe resten af sine dage ved Vor Herres side, og at denne udsigt overskygger hans frygt for døden. Der er mere i teksten end det, jeg umiddelbart skriver her, selvfølgelig er der det, men den fanger mig, får mig til at tænke på det liv, jeg har og det indhold, jeg selv lægger i det. Det indhold, jeg ikke selv er Herre over, og det indhold, der gives mig ..

v1 Salme af David.
Herren er min hyrde, jeg lider ingen nød,
v2 han lader mig ligge i grønne enge,
han leder mig til det stille vand.
v3 Han giver mig kraft på ny,
han leder mig ad rette stier
for sit navns skyld.
v4 Selv om jeg går i mørkets dal,
frygter jeg intet ondt,
for du er hos mig,
din stok og din stav er min trøst.

v5 Du dækker bord for mig
for øjnene af mine fjender.
Du salver mit hoved med olie,
mit bæger er fyldt til overflod.

v6 Godhed og troskab følger mig,
så længe jeg lever,
og jeg skal bo i Herrens hus
alle mine dage.

Teksten er fra http://www.bibel.dk

Skriv et svar

