Novemberbarn..

Novemberbarn er jeg, helt ind i sjælen.. Jeg elsker november for dens dødsdrift, sorte grene og rådne blade, stilheden i naturen, stilheden i sjælen. Jeg elsker den, fordi det er min fødemåned, mine forældres fødemåned, en måned, hvor der på trods af mørket fejres med lys og glæde. Døden overgås af nyt liv. Novembers inderste væsen … !

Novembers lys ser jeg i det mørke, kolde, klamme, våde, som omslutter dagene før de er begyndt. Det  frostklare, skarpe lys skærer igennem novembermørket, ind i sjælen, så jeg kan SE det mørke forgrene sig, tage fat, dulme, slå over i strålende strenge af vellyd og ord i mit hoved. November er sjælens måned, sorgens måned, genfødslens måned. Med lys stemmer jeg mørkets strenge. Med mørke forgrener jeg lyset.

November er måneden før. Måneden efter. Efterårets absolutte ! Måneden jeg gemmer mig i mine gevanter, skærer dagen ud i bidder og begiver mig ind i min sjæl. Mørket skræmmer mig ikke. Melankolien er så velkendt, så tilstede, som min krop er stor og fyldig, som livet og døden tilsammen.

November er musik, blå i tonen, sort i mælet og krystalklart i teksten. Intet kan som november gemme på klangen af vinters komme, på ressonansen af efterårets fald, på sarte, sprøde toner af sommer i de bløde vindpust fra august og på håbet om forårets genfødsel. November synger the blues, stille, stormende, som vinden og jeg synger med ..

Jeg synger novembersange i min stue, med mine flagrende gevanter og stille stunder i behold. Jeg tager novemberhatten på, glemmer mine tanker i det mørkebrune muld, og finder mine forgreninger.

Jeg er novembers barn. Født af mulden, af stilheden, af stormene, af kuldens skød, af mørket, som omhylder sjælen og fanger vinterens komme. Novemberbarnets fødsel. Livets begyndelse bygget på dødens endegyldighed.

Skriv et svar

