Fru Kjeldsens Bethlehemsand..

For et par år siden fandt jeg en fantastisk opskrift på and og tilbehør på bagsiden af Kristelig Dagblads “Liv og Sjæl”. Opskriften er oprindeligt af præst Poul Joachim Stender, og jeg har så forarbejdet den lidt, så den passer til min julesmag.. Men tak til PJS for en fantastisk opskrift.. !

And til 6 personer

2 ænder (vi har i år en øko-and på 3,5 kg til 4 personer)

25 nelliker

3 tsk. stødt kardemomme

3 tsk. stødt kanel

3 tsk. stødt enebær

2 appelsiner i både

3 æbler i både

blandet nøddemix, ca. 200 gr

10 tørrede figner

10 tørrede dadler

2½ liter æblemost

salt og peber

De tørrede krydderier, som ikke allerede er stødte, stødes i en morter, og alle krydderierne blandet godt sammen. Anden smørres indvendig og udvendig med krydderierne, og fyldes så godt det nu kan lade sig gøre med fyldet, hvorefter den lukkes med en kødnål. Anden lægges på en rist, og under anden sættes en bradepande med æblemosten og resten af fyldet i. Jeg langtidssteger min and ved 100 grader i godt 5½-6 timer.. Så synes jeg, den bliver bedst🙂

Sovs

Der bliver den mest fantastiske fond af æblemosten og andefedt/skysovs fra bradepanden, som jeg bare jævner og smager til..

 

Rødkål med bær og krydderier

(6 personer)

1 rødkål, ca. 1. kilo

2 rødløg

100 gr. tranebær

3 pærer

1 æble

1 mandarin

2 spsk. farin

4 spsk. rødvinseddike (eller sherry eller noget andet, man bedre kan lide)

1 spsk. spidskommen

2 stjerneanis

3-4 spsk olie

salt og peber

Løgene svitses i olien, uden at brune, og den fintsnittede rødkål tilsættes. Den koges kraftigt, indtil den falder sammen, hvorefter farin, stjerneanis, spidskommen og rødvinseddiken tilsættes. Når det koger, tilsættes pærer, æbler og mandariner. Alle frugter er frigjort for kernehuse etc.,  og skåret i skiver. Jeg kan bedst lide frugten med skræl på, men det er en smagssag.

Kålen snurrer en times tid under låg og smages til, inden servering.

Velbekomme jer.. vi glæder os i hvert fald til at sætte tænderne i den årlige juleand..🙂

 

Skriv et svar

