Kroppens mangfoldige helbredskrumspring

Det er intet som at mærke kroppen, vel.. ? Forstå mig nu ret, det gælder i alle sammenhænge, men især, når man battler forskellige kroniske lidelser.. Så mærker man kroppen ekstra kraftigt, ikke hver dag, men meget ofte.

Det skete så for mig tirsdag først på aftenen, hvor jeg måtte en tur til vagtlæge med hvad jeg tror var et galdestensfald.. Jeg har ikke grædt sådan af smerte, siden jeg var 5 år og væltede på min første cykel ! Jeg vil hellere føde end have så ondt een gang til ! Heldigvis en sød læge, som også talte lidt til mig om min vægt, diabetes og alt det, læger skal sige, hvorefter hun udleverede nogen smertestillende og noget for sure opstød 🙂 Det i sig selv fremkalder et smil på mine læber, for er der noget, jeg har døjet med det sidste års tid, så er det “galde”.. både maven og det, der kommer ud af munden i form af vrede, hidsighed og udbrud af verbal karakter ! .. ganske sikkert som et naturligt led i det, der hedder “overgangsalder”, da kroppen forandrer sig og psyken tilsvarende mærker de hormonelle udsving.

Forandringen er i alt fald mærkbar anderledes end for bare 1 år siden ! Men det gør jo ikke noget … jeg kan godt lide min alder, jeg holder af at være 45 og ikke skulle være pæn, ordentlig eller på nogen måde “please” nogen længere. Det er overordenligt befriende at nå ind til sig selv, sine holdinger og meninger uden at skulle forbi en pestbefængt byld af hensynsbetændelse.

Nu er jeg über-erotisk buttet, og det har selvfølgelig en sammenhæng med galdeblæren. Min læge, den vittige hund, fortalte mig, at da han for snart en menneskealder siden uddannede sig til “quack”,  lærte han om de “3 F’er”, og nej, det er ikke en fagforening, det står for “Female – Fat – Forty” … ! Nåh, kunne jeg så sige … jamen det passer sgu meget godt !

Hvad gør man så, når man har svært ved at tabe sig pga blodsukkergrænseværdier, som ind i mellem er nok til en diabetesdiagnose, andre gange ikke, er sulten som en fattig daglejer fra 1300-tallet, har ondt i hele kadaveret pga fibromyalgi, jernmangel, mavekatar, tyktarmskatar, forhøjet blodtryk .. er der snart mere .. ?! Nåh jo, udbrædthed i svær grad… stress så det klasker i lårene, rumler i dellerne og brænder hul i hovedet … hvis ikke firbromyalgien allerede har sørget for hukommelsestab, koncentrationsbesvær, udmargende træthed og tågetilstand i hovedet ! For ikke at glemme en ryg, der har sammenfald (diskusprolaps) og slidgigt, et bækken, som går af led pga en faldskade, og middelsvær slidgigt i knæene !

Har jeg ondt af mig selv.. ja, ind i mellem.. Men ikke lige nu. Lige nu er jeg allermest bare forundret over, hvor meget et enkelt menneske kan opleve af modgang et liv igennem… ! Hvad der skal til for at flytte det her “korpus grande” til noget andet, noget mere helbredeligt ? Noget, der ikke tager 5 år og koster en halv bankpakke, da midlerne ikke er til medlesskab af hverken det ene eller andet fittnescenter, zoneterapi, akupunktur, kostvejleder and what not … ?

2 thoughts on “Kroppens mangfoldige helbredskrumspring

  1. Ha, ha. Herligt at du kan tage alle disse gebrækkeligheder med så godt et humør.
    Apropos fitnesscenter, så er der her i området hvor jeg bor mulighed for at træne gratis på det lokale ældrecenter i deres udmærkede fitness-lokale, hvis man er pensionist af en eller anden slags. Her motionerer jeg selv 1-2 gange om ugen, og det er rigtigt godt for både krop og sind. Her kommer der folk i alle aldersgrupper. God bedring!

  2. Hej Anna Marie

    Tak for din kommentar og god bedringsønske 🙂 Ja, humor skal der til, ellers er der jo ikke meget at gøre, vel..

    Det med ældrecentret og motion, det vidste jeg ikke, men det vil jeg da undersøge. Tak for info 🙂

    Dejlig søndag til dig

Skriv et svar

