Ord over Svendborg

Det er længe siden, jeg har været afsted til noget en hel dag og så stadig kunne tænke klart dagen efter. Måske skyldes det arrangementets karakter, nemlig Ord over Svendborg, hvor alskens digtere af forskellig inden- og udenlandsk herkomst råbte, talte, skrev, og sang ordene ud over den smukke havneby, hvor min mand har slået sine ungdomsfolder i Ribers Gård, Harmonien, som journalist/redaktør på det hedengangne kulturmagasin RAVNEN.

Selve mødestedet for mange af de glade ordekvilibrister var Harder’s Kaffebar i Møllergade 36, Svendborg, til lejligheden omgjort til også at rumme en lille bogcafé, hvor min mand Martin Kjeldsen og hans gamle arbejdskammerat, Ole Kaimer tog sig af bogsalg og et par opdateringer på de indslag, som var på selve cafe’en i løbet af dagen. Der kunne have været flere, havde teknikken tilladt det, men man kan jo kun blive klogere og mere erfaren som slige arrangementer løber af stablen.

Jeg havde lejlighed til at tale med et par af ord-fyrene, sådan helt almindelig snak over en kop kaffe, som jeg endte med at brygge i køkkenet sammen med en ung fyr, som skæbnen, eller hvad det nu var, havde efterladt alene med et køkkenkrater af adskillige dimensioner. Sjældent har jeg set og hørt en ung mand være så glad for en halvgammel husmors hjælp, men det gør jeg jo gerne.. Går i køkkenet, laver mad, brygger kaffe og the, vasker op (arj, knap så gerne, men de havde heldigvis en stor udgave af min egen Laura til samme formål). Jeg nød at tale med de fremmødte gæster, digtere, skrivere, musikere, koner, kærester, alle med en indgang eller tilgang til ordets verden, som ikke kun kom til udtryk skriftligt, men så sandelig også mundtligt.

Et skønt lille indslag var en foræring fra en af de dejlige ordmænd. Gaven var en lille tændstikæske med et digt, og en opfordring til at videregive æsken til een, man syntes var sød, når man havde læst digtet.. Æsken gav jeg selvfølgelig til min mand, som skrev en lille ting om æsken og dens indhold. Ægte, brugbar lyrik i lommestørrelse, lige til at tage og føle på, se på og smile til. Tak for den😉

Rammerne i caféen er glimrende til et sådant arrangement. Jeg kan kun glæde mig til næste år, og håbe, der nu er “momentum” for flere tiltag ud i det lyriske, for de mangler i det fynske kunstnerbillede. Grib dagen, gutter og gutinder, og lad ordene flyve over Fyns Land.. !

Skriv et svar

