Vitaminer, mineraler og tantesnak

Ja.. jeg nørder.. ind i mellem.. og det er noget så simpelt som en gammel interesse for vitaminer, mineraler, urter, bær, og disses indvirken på helbredelse af sygdomme, mangeltilstande og ubalancer i vores krop og psyke. Med andre ord, noget, min meget regelrette og gammelvidenskabelige læge vil kalde “alternativ behandling”, men som jeg kalder almindelig sund fornuft.

Halvvejs gennem arbejdet opdagede jeg, at jeg sad og talte med mig selv — sådan, den skal derhen, nej, det er jo B12 vitamin – åh, nu skrev jeg forkert —  småmumle, mumle… Hvor gammeltanteagtig kan man være.. ? Der kom lige et par billeder flyvende ind på nethinden af min mor og især min mormor, som virkelig brugte den ædle kunstart ” at tale med sig selv”, når hun var igang med et projekt, eller hun var sur og gal over noget.. Kan jeg lige genkende det, tænkte jeg, og måtte erkende min alder..🙂

Da det er en gammel interesse, som stammer helt tilbage fra jeg var en stor pige, har jeg nu siddet og brugt en halv formiddag på at lave et skema med forskellige vitaminpræparater og deres indhold af forskellige vitaminer, mineraler, urter og bær, så jeg kan sammenligne dem. Formålet er at fastlægge en vitaminkur, så vi herhjemme får det, vi har behov for. Jeg bruger læge Irene Hages bog “Kvinde, krop og sundhed” som guide i forhold til mængden af vitaminer og mineraler. Hun arbejder med et begreb, der hedder ODA (optimum daily allowance) i stedet for RDA (recomenden daily allowance). Det begreb, vi kender herhjemme, er ADT, anbefalet daglig tilførsel, en vitamin- og mineralguide, som ikke er ajourført i mere end 100 år… De vitamin- og mineralmængder, der er tale om, og som de fleste almindelige vitaminpræperater indeholder, er blot mængder der sikrer, at vi ikke får mangelsygdomme.. de sikrer IKKE et et sundt helbred…

Når vi nu kan hjælpe os selv, og endda helbrede os selv fra forskellige sygdomme, som kan være nok så alvorlige endda, hvorfor er det her så ikke noget, den alment praktiserende læge ved noget mere om.. ? Hvorfor bruger de det ikke i deres diagnostiske arbejde, endsige i det behandlende arbejde .. ? Ja, jeg kan nok have min tanker om det emne, men jeg vil nu lade fordomme og sort-hvide ideer ligge i dag, og blot konstatere, at jeg har fået det bedre af at tage vitaminer og mineraler i en hel anden mængde, end ADT .. og jeg er ikke blevet hverken syg, dårlig eller noget som helst andet af det..

Jeg kan kun anbefale Irene Hages bog.. den er så god at blive klog på …

2 thoughts on “Vitaminer, mineraler og tantesnak

  1. Helt enig. Her i huset spiser vi sundt og varieret, fortrinsvis vegetarisk, men også lidt fisk. Derudover spiser vi hver morgen en del kosttilskud, som vi har fundet frem til vi har behov for, og vi er enige om at dette er en af årsagerne til, at vi aldrig fejler noget. Syv, ni, tretten!
    God weekend.

  2. Hej Anna Marie

    Ja.. jeg er også sikker på, at havde vi ikke spist alle de vitaminer og mineraler som vi gør, så var vi – endnu mere – syge end vi er i forvejen..🙂 Det er nok en langsommelig proces, det med helbredelse, men jeg tror, det kommer…

    Også god weekend til dig🙂

Skriv et svar

