Energivampyrer..

I disse tider, hvor vi, uvist af hvilken grund, forherliger blodsugende monstre på film, faldt jeg i min søgen efter psykologisk materiale om et andet emne over begrebet “energivampyr”..

Som begreb er det ikke noget nyt, kunne jeg læse, da diverse dameblade hen over de sidste par år jævnligt har haft artikler med ovennævnte titel til behandling. Men det blev det ikke mindre interessant af, og en energivampyr er jo, som ordet meget fint beskriver, et menneske, som æder og suger din energi, glæde, positive indstilling etc., indtil du ligger totalt energifattig på gulvet som et andet “vampyroffer”… !

Der findes selvfølgelig forskellige typer “energivampyrer”, og alt afhængig af den psykologiske sammensætning, dette menneske måtte have, giver det forskellige reaktionsmønstre .. også hos de, som møder et sådant menneske. Det er derfor muligt, at et menneske indeholder og derfor viser mange af nedenstående kendetegn, som er beskrevet af psykolog Jahnnie Sigård, http://www.energi-psyk.dk.

  • Grædekonen, eller jammerkommoden, som jeg selv kalder dem, er selvmedlidende, jamrende, taler i timevis foran et publikum,  i tlf., i toget, eller hvor de kan komme til det om alt det forfærdelige, der er overgået hende/ham. Bagefter har du hovedpine og/eller er helt udmattet. De har altid ondt af sig selv, beklager eller brokker sig ustandselig. Beder dig om tjenester I en grad, som du aldrig selv ville byde andre eller beder dig gøre noget “for min skyld”.
  • Fejlfinderen: Negative kommentarer til ALT, hvad du siger og gør, og giver dig altid skyldfølelse. Du kan intet gøre rigtigt, uanset, hvad du gør og siger..
  • Dramadronningen: Flagrer fra krise til krise og suger energi ved at puste småting op til ekstreme dramaer – hver gang, og du er tvangsindlagt til at lytte deltagene og komme med gode råd, som hverken høres eller effektueres. De skal have et publikum til deres dramaer, og søger ofte flere forskellige “scener” at udføre deres “teaterstykker” på…
  • Snakkehovedet: Vil typisk være en kollega eller en, du møder til en fest, i toget eller andre steder.. Han eller hun snakker dig et øre af, og hører kun på sig selv og sine egne vittigheder, der aldrig stopper.
  • Monsteret: Ondskaben selv, der altid er misundelig og hævngerrig, går direkte efter struben med bevidst onde bemærkninger.

Fællesnævneren er vel her, at energisugeren har brug for konstant bekræftelse og anerkendelse. Og det sker enten ved negative udbrud, konstant jamren, eller ved direkte eller indirekte nederdrægtigheder.

Det hjælper at genkende disse karakteristika i sig selv for at kunne genkende dem hos mennesker, man møder. Jeg tror nemlig af et godt og kærligt hjerte på det mentalt sunde i at få stillet billeder af sig selv til egen-skue, så bitterheden, vreden, og især den altfavnende negativitet kan få noget “lys” at arbejde med.

Uden at gå i detaljer kan jeg godt afsløre, at jeg genkender mig selv i de perioder af mit liv, hvor jeg har haft det allerværst.. hvor må jeg dog have været ulidelig vampyragtig at være sammen med.. Og det er sagt af et ærligt hjerte, med kærlighed til de mennesker, hvis energi jeg har ædt uden at vide, det var det, jeg gjorde..

Bearbejdningen (den er on-going, faktisk) af de forskellige perioder af mit liv, med skæbnebestemte hug af mere eller mindre skarp karakter, har efterladt mig nu med et stort ønske om at finde et mere positivt livssyn. Jeg kan simpelthen ikke holde hende “mokke-sure-mave-brokke-dorthe” ud.. Livet ER for fantastisk til at leve det med sortsyn som det første, man kaster hen over en begivenhed eller et andet menneske..

I ønskes derfor en fremragende PÅSKE, med godt vejr og dejligt familiefællesskab.. Kærligheden er kommet for at blive, denne altfavnende kraft, som vi alle besidder til overflod.. Lad den flyde frit, så vi kan nære hinanden, istedet for at suge af hinanden…

2 thoughts on “Energivampyrer..

Skriv et svar

