Grunden til, jeg synger..

Når jeg synger gospel, så synger jeg, fordi jeg tror fuldt og fast på det, jeg synger. Det er ikke kun en musikalsk udlevelse eller oplevelse for mig, det er i høj grad en religiøs oplevelse. Ikke lige kraftig hver gang, lige ophøjet eller andre beskrivende ord til anskueliggørelse af det, jeg føler og oplever, men det er en oplevelse af noget, som er større end mig.. som kommer til mig, både indefra og udefra..

Jeg har sunget mange gospelsange, som handler om Gud, Jesus, Tro, Helligånd og alt det, den kristne tro indebærer for mig. Men jeg har ikke før nu sunget een, som i den grad gik under huden på mig og beskrev alt det at synge gospel indebærer for mig..

Det har jeg nu …. “The Reason Why I Sing”  af Mads Pedersen udtrykker det så præcist, at jeg ved en af de sidste gennemlytning af sangen brød helt sammen i gråd over indholdet.. harmonierne … ordenes betydning .. det hele gik op i en højere enhed for mig.

For at illustrere det, får I det mest signifikante af teksten her:

1. Verse:
Here I stand before You, with my simple song of praise
A song of admiration, giving glory to Your name
I wanna tell You how I feel, but my words cannot describe
The love that you have given me, and the peace I have inside
And so I offer up my praise to You, in humble adoration of Your Name
And that’s why I sing …

1. Chorus: 
You are the reason why I sing
You are my joy in everything
You are my symphony, my melody
I give my song to You

2. Verse: 
You are the one my heart adores, the reason why I live
My comforter, my counselor, provider of my needs
In trials and tribulations, Your faithfulness remains
And wherever life may take me, I know I’m in Your hands
And so I offer up my praise to You, in humble adoration of Your Name
And that’s why I sing …

2. Chorus:
You are the reason why I sing
You are my joy in everything
You are my symphony, my melody
To You I give my praise
You are the lover of my soul
You give me strength, You make me whole
You are my everything, that’s why I sing
I give my song to You….

Det var givetvis også effekten af at være “understudy” til det sidste af versene, som fik mine tårer til at trille.. fordi det er netop derfor .. lige netop det, der synges …. lige netop sådan … som er grunden til, jeg står der og synger.. ikke for “fame and glory”, men for at prise Ham med noget af det, jeg kan.. nemlig synge nogle toner, som udtrykker det, jeg føler..

For at anskueliggøre både tekst og melodi, får I her Stavanger Gospel Choir med “The Reason Why I Sing”… Nyd den, solisten synger fremragende..

4 thoughts on “Grunden til, jeg synger..

  1. Hej Frue
    Det jeg skriver her har ikke noget med Gospel at gøre, men dit helbred. Jeg vil foreslå dig at du får en grundig udredning af dit stofskifte. vh Hanne

Skriv et svar

