Blogudfordringsdag nr. 17

Dagens udfordring lyder: Noget, du har lavet helt selv..

Jamen.. det kommer her.. det er et læserbrev til Fyens Stiftstidende omhandlende nedskæringer på min søns bosted.. og ikke kun der, men på hele handicapområdet i Assens Kommune.. Så må vi se, hvad den gode debatredaktør har at sige til det..

Der er ikke råd til pædagogerne, så du må gå over i Friluftsbadet …!

Assens Kommunes handicappolitik bygger på principper om inklusion, ligeværd og et liv så nær det normale som muligt med udgangspunkt i FNs Konvention om Handicappedes menneskerettigheder fra 2006.”

Disse smukke ord var de første, jeg læste, da jeg besøgte Assens Kommunes hjemmeside under fanen ”Handicap”. Flot, tænke jeg “Her er endelig en kommune med et ordenligt menneskesyn” …

Og hvad skal jeg så erfare som mor til en handicappet, ung mand, som er heldig at bo i et godt bosted i Glamsbjerg med en dedikeret leder og fremadstormende personale? At nu skal der igen spares, og endda så betragteligt, at min skønne knægt risikerer at skulle flytte fra hus og hjem, fordi der ikke længere vil være personale at finde på bostedet, hvis de planlagte besparelser føres ud i livet !

“Men det kan man da ikke, siger du. Så kan de jo ikke klare sig selv, hvis de tager alt personalet væk ! ”
Der har du set helt rigtigt, søde ven ! Men det er sådan, det bliver, hvis spareforslagene vedtages som de ligger i budgetforslaget, for kommunalpolitikere vil hellere bevare Glamsbjerg Friluftsbad og Haarby Svømmehal, end tage sig af kommunens handicappede borgere ! Det er ikke en livsvigtig funktion at bevare en svømmehal og et friluftsbad. Men det er livsvigtigt for min søn, at han får hjælp til at leve et liv med inklusion, ligeværd og så nær det normale som muligt !

Eller var det bare noget, jeg læste et sted ! Ord er som bekendt taknemmelige, men når vi kommer til virkeligheden, til min handicappede søns liv og dagligdag, så gælder de flotte hensigtserklæringer åbenbart ikke længere !

Helt konkret betyder besparelserne, at min søn ikke får hjælp til at strukturere dagligdagen, kontakten til kommunen, lægebesøg, SKAT, banken, ingen hjælp til madlavning, ingen hjælp til indkøb, tøjvask, og alle de andre små og store problemstillinger, pædagogerne er så gode til at hjælpe med og som han grundet sit handicap har så hårdt brug for.
Han skal klare alle de ovenstående ting selv, og skulle han være så heldig at få bevilget 2 timer om ugen til ”bostøtte i eget hjem”, så skal han stoppe i sit elskede fritidstilbud, for i følge loven må han ikke begge dele !

Hvad skal min søn så lave, når han efter de kommunale nedskæringer sidder alene i lejligheden uden hjælp til noget som helst og intet at tage sig til i dagtimerne” – Nårh jo, han kan jo gå over i Friluftsbadet ! Eller tage en tur til Haarby Svømmehal.

Det er den virkelighed, jeg som mor til en voksen, ung mand med et vidtgående handicap skal være vidne til – IGEN ! Det holder aldrig op, kommunerne skærer og skærer i de sociale budgetter, og de handicappede lider under det – for der er ingen, der råber højt på deres vegne – og hvis der er, så hører vi kun ”Vi skal have vores Friluftsbad, for det er så godt for kommunens bosætningspolitik” !

Hvordan forstiller politikere i Assens Kommune sig, at min søn skal kunne klare at blive boende i sit hjem – sit eget hjem – uden hjælp ? Skal han gå over i Friluftsbadet og bede gæsterne om at hjælpe sig med at lave mad, vaske tøj, strukturere oprydningen, så han ikke går til i skidt og alt det andet, han grundet sit handicap ikke kan ? Eller skal der ligefrem lig på bordet, før I stopper den vanvittige nedskæringspolitik på handicapområdet !

Svar udbedes og det straks ! Min søn, og de andre handicappede borgere på de 4 bosteder i Assens Kommune kan ikke vente på, I bliver færdige med at bevilge flødevelfærd til resten af kommunens borgere.. !

2 thoughts on “Blogudfordringsdag nr. 17

  1. Hvor er det kanon godt skrevet!!! Kæmpe skulderklap til dig, søde.
    Jeg håber ved gud at politikerne i Assens kommune vågner op, for det kan ikke være meningen at de svage skal blive ved med at betale prisen…. og da slet ikke for at holde et friluftsbad og en svømmehal åben!

    Tak fordi du lagde det ud på din blog❤

Skriv et svar

